- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 12. De senaste årtiondena /
282

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kan av konstnärer ordnat, enkelt rum». De drivande krafterna voro utom
Ellen Key själv Richard Bergh och hans maka.

En av de första byggnader, där de nya skönhetsidéerna kommo till
uttryck, var det 189$—1902 uppförda Folkets hus i Stockholm, som pryddes
ej blott med reproduktioner av berömda konstverk men även med
originalarbeten av Konstnärsförbundets medlemmar. Synnerligen betydelsefullt var
stiftandet 1897 av Föreningen för skolans prydande med konstverk,
sedermera omdöpt till Konsten i skolan. Stiftaren var Stockholms
arbetareinstituts högt skattade och spirituelle konstföreläsare, Carl G. Laurin. Tack vare
denna förenings initiativ har Norra latinläroverket i Stockholm prytts med
betydande väggmålningar av prins Eugen, Bruno Liljefors och Carl Larsson.

»Men», skriver Ellen Key, »först när detta blir regel i folkskolorna som
i de högre skolorna, när de mullgrå eller smutsbruna väggarna och de
gulgrå, obekväma och fula bänkarna försvunnit, kan man verkligen organiskt
utveckla barnens skönhetssinne».

Om Ellen Key i dag kunde se ett svenskt hem eller en svensk skola, skulle
hon säkerligen inte känna igen sig. Det råder intet tvivel, att ej smaken
stigit på ett märkbart sätt. Ellen Keys egen agitation har säkerligen här
betytt en hel del. Men fråga är om ej, vad de svenska hemmen beträffar,
de avgörande impulserna kommit från de tjusande bilderna av Carl
Larssons hem med sina enkla vitmålade möbler i bondrokoko, sina trasmattor
och blommor. Med rätta har hemmet i Sundborn för en hel generation
betytt inkarnationen av all svenskhet.

Kanske allra mest slående blir motsatsen i de ideal, som behärskade
det slutande 1800-talet och det börjande 1900-talet, om man jämför två
samlarehem, häradshövding Carl Dahlgrens med dess fantastiska
anhopning av föremål utan varje logik och direktör Thorsten Laurins diskret
dekorerade trapphall, som naturligt växt fram omkring det centrala
konstverket, Carl Larssons »De mina» (se föreg. uppslag).

Av avgörande betydelse för den goda smakens genombrott var utan allt
tvivel Richard Berghs utnämning till chef för Nationalmuseum år 1915.

PLANSCH Å MOTSTÅENDE SIDA. Riksförbundet för bildande konst, som i samarbete
med bl. a. Nationalmuseum utför en högt skattad gärning för konstens popularisering i
breda lager, verkar främst genom sina vandringsutställningar. Dessa bestd av från plats
till plats ambulerande välvalda kollektioner modern eller klassisk konst. Med
utställningarna följer ibland även ett konstbibliotek.

282

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:04:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/12/0318.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free