Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
utställningen 1925.
Nyklassicismen och
antiksvärmeriet karakterisera
interiörkonsten under
dessa år.
Men på
Parisutställningen fanns en avdelning,
anordnad av ett par
fransk-schweiziska
arkitekter — Le Corbusier och
P. Jeanneret. Om denna
avdelning skriver Uno
Åhrén 1925: »För mig blev
den verkliga ljuspunkten i
utställningen, ja, det enda
som visade en verklig
känning med en ny tid, den
byggnad som arrangerats
av tidskriften ’L’Esprit
Nouveau’. Dess arkitekter,
Le Corbusier och P.
Jeanneret, äro fransmän, men
En soffgrupp i ett vardagsrum
1939. Den lediga grupperingen,
soffbordet-tevagnen,
klångvåx-ten mot den vita väggen och
stolens konstruktion äro
tidstypiska drag i interiören. Möbler
av Axel Larsson från Svenska
Möbelfabrikerna i Bodafors.
Hemslöjdstextilier. — Bilden
nederst: Från en utställning i
Stockholms stads småstugor
19i0. Enkla billiga möbler från
Kooperativa förbundet. Denna
och de närmast föregående
bilderna — samt pl. vid denna
sida — ge en god föreställning om
hemidealet vid 1930-talets slut,
om den vänliga, ljusa
karaktären, om frihet från klass prägel.
306
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>