- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 12. De senaste årtiondena /
328

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Mässhake i linne och silke, komponerad och utförd au
Ingeborg Wettergren 19i0. Det intima symbolspråket,
hämtat direkt ur den växande naturen, är typiskt för
denna konstnärinna, som även omsätter sina
naturstämningar i sydda tavlor. — Tillhör Arboga landskyrka.

Om den svenska
textilkonsten bygger på den
gamla allmogekulturen så
står det andra
huvudelementet för hemmens
inredning, möblerna, i skuld
hos den
överklassbetona-de 1700-talskultur, varom
i inledningen talades. I
eminent grad gäller detta
om den möbelman, vars
namn bör stå i spetsen
även för den
knapphändigaste revy över
1900-talets möbelkonst. Det är
Carl Malmsten. Hans
namn kom först till synes
vid den första tävlan, som
Svenska Slöjdföreningens
förmedlingsbyrå utlyste
— det gällde arbetsmöbler för Stockholms stadshus — och sedermera har
det kommit att stå som symbolen för den strävan efter hög kvalitet, som
varit kärnpunkten i den skildrade verksamheten vare sig det gällt billigt
eller dyrt. Malmsten är hemmastadd inom båda dessa gebit. Som
konstnär och återupptäckare av träet, inte minst det inlagda träets inneboende
skönhetsvärden, är han förträdare för en gedigen lyx, men som
folkuppfostrare har han deltagit i utformandet av den billiga standardmöbeln och
samtidigt pekat på den enkla träslöjden som en både moralisk och
ekonomisk faktor av stor betydelse för ett rotlöst och jäktat släkte. Trogen
sin ställning som hantverkare och pedagog stod Malmsten på den högra
traditionsflygeln, när striden rasade het kring 1930 års idéer, men liksom
sina radikala motståndare till vänster har han räckt handen till ett gemen-



PLANSCH Å MOTSTÅENDE SIDA. Vilstol av Kuba-mahogny och blått flätat skinn,
komponerad av Axel Larsson, utförd av Svenska Möbelfabrikerna, mot en av Elsa Gullberg
komponerad och utförd handtryckt kretong, »Liljor», i blått och grönt. Bägge från slutet
av 1930-talet och prov på tvenne stilnyanser från funktionalismens decennium, den
nytto-betonade förenklingen och den smyckande blommigheten. Nationalmuseum.

328

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:04:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/12/0378.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free