- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 12. De senaste årtiondena /
337

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Till vänster: »Hajdödaren», graverad kristallvas, komponerad av Vicke Lindstrand och
utförd av Orrefors glasbruk 1935. Även pd det tjocka 1930 introducerade glaset
förekommer gravering, fast i begränsad omfattning. Lindstrands gravyrkompositioner åro ofta
expressionistiskt rörliga. —• Till höger: Vas av kristallglas, komponerad av Gerda
Strömberg och utförd av Strömbergshgttans glasbruk 1938. Detta bruk excellerar i det rena
hytt-arbetade glaset, vars skönhetseffekter framgå ur förståelsen för materialets egen karaktär.

Namnkunnigast av all svensk konstindustri är dock glaset, och sagan
om Orrefors är också sagan om svensk nyttokonsts segertåg över världen.
Från att ha varit ett betydelselöst bruk för buteljer och fönsterglas har det
under vidsynt ekonomiskt-teknisk och vital konstnärlig ledning ryckt fram
i allra första ledet av världens glasbruk. Sedan Gate kommit dit 1916
dröjde det inte länge förrän Edward Hald ställde sig vid hans sida och han är nu
brukets verkställande direktör. En styrka hos denna ledning är att den
sörjt för återväxten, och vid sidan av de bägge pionjärernas namn nämnes
nu så egenartade konstnärer som Vicke Lindstrand, Nils Landberg, Edvin
Öhrström, Sven Palmqvist. Att karakterisera dessa konstnärer och Orrefors’
utveckling låter sig inte göra inom ett knappt utrymme, som redan är
överskridet. Något av smakens egen utveckling speglas emellertid i det
sätt varpå man uppfattar glaset i dag och för 15—20 år sen.
Genomgående är den dominerande ställning som gravyren —- f. ö. utförd med
imponerande skicklighet — haft under de olika stilperioderna. Men intill
1930 täckte denna gravyr med ett nät av ornament och kvinnokroppar i

Sv. folket genom tiderna XII. — 22.

337

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:04:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/12/0393.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free