- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 12. De senaste årtiondena /
375

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kurt Atterberg (till vänster) och Ture Rangström, två av de främsta namnen i vår yngre
musikhistoria. En hel rad andra tonsättare har framträtt mer eller mindre jämsides med
dessa, däribland Bror Beckman, Natanael Berg, Natanael Broman, Josef Eriksson, Algot
Haquinius, Jacob Adolf Hägg, Josef Jonsson, Edvin Kallstenius, Oskar Lindberg, Olallo
Morales, Gustaf Nordqvist, Otto Olsson, William Seymer, Patrik Vretblad, Eric Westberg

och Adolf Wiklund.

* *

och »Marionetter» samt den kvicka och fyndiga baletten »Orfeus i sta’n».
Efter Rosenberg har en hel rad yngre förmågor med delvis likartade
riktlinjer fått luft under vingarna. Några av dem ha anknutit till lärdomarna
från de atonala lägren på kontinenten, medan andra visat prov på en mera
moderat stil. Gemensamt för de flesta av dem är emellertid deras mer eller
mindre internationella tonspråk och intresse för ett polyfont
stämförings-arbete. Till de mest kända höra Gösta Nystroem (f. 1890) och Lars-Erik
Larsson (f. 1908), som båda vunnit ett klart erkännande i utlandet, den
senare bl. a. vid flera stora internationella musikfester, och vidare t. ex.
Gunnar Ek (som dock närmast fortsatt på Alfvén-Atterberg-linjen), Gunnar
de Frumerie, Hilding Hallnäs och Dag Wirén.

Bland våra mest framgångsrika utövande musiker böra i första hand
nämnas våra operaartister, som alltsedan 1800-talets mitt (med Jenny Lind,
om vilken se bd 8, sid. 358 f.) hävdat sig såsom världens förnämsta vid sidan
om de italienska. Kristina Nilsson (d. 1921), gift grevinna de Casa Miranda,
började som Berwaldelev och vann redan på 1860-talet världsrykte. På
Europas förnämsta operascener och även i Amerika framträdde hon i de mest
skilda roller och gjorde ett snart sagt outplånligt intryck på en alltid
övermåttan entusiastisk publik. Man jämförde henne med Jenny Lind, ehuru

375

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:04:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/12/0443.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free