- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / Översikts- och registerband /
344

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i New York. Från vart och ett av dessa sjuttionio länder har en tavla och
en artist blivit utvald att representera det landets konst. Frankrikes
natio-nalkonst har företrätts av en tavla, Wales’ konst av en annan; man får
se konstverk från Trinidad, Jugoslavien, Kina, Costa Rica och Jamaica.
Tavlorna från vart och ett av dessa länder anses som nationellt särpräglade,
som från de andra avskiljbara. Så att man kan anställa jämförelser,
konkurrera inbördes, utveckla sin känsla för differenser, göra tavelhandel,
påyrka patriotiskt betingade inköp och estetisk bojkott.

Dessa tavlor ha tillkommit under mycket olika omständigheter, såväl
i fråga om ljus, färg, atmosfär som i fråga om andra förhållanden, men
det står genast klart för envar som vänder dessa blad, att denna långt
drivna lokalisering av konst är absurd. De bevisa, om detta behövde
bevisas, att målarkonsten är en och densamma över hela världen. Den är
en stor international, huvudsakligen utstrålande från Paris’ ateljéer.

Utan tvivel kan man dela upp världen i olika områden, — i sådana
t. ex. där ljuset är kallt och färgen blir en efterträdd njutning liksom en
stark dryck, och i sådana, där färgintensiteten blott är en given realitet,
men man skall finna, att dessa områden intet ha att skaffa vare sig med
politiska och sociala gränser eller med rasgränser. De äro blott provinser
i en enda stor konstrepublik, vilkens medborgare fritt kunna förflytta sig.

Jag tror, säger Wells vidare, efter att ha anfört några konkreta
exempel, att det skulle visa sig mycket svårt att styrka, att musiken är mera
nationellt särpräglad och mindre en världsrepublik än bildande konst. Än
mera avgjort kosmopolitisk är vetenskapen.

»En forskningsgren kan i våra dagar få bidrag från en vetenskapsman
i Japan, en annan i New York, en neger i Washington eller ett danskt eller
portugisiskt laboratorium. Alla ärliga forskare äro jämnbördiga medborgare
i denna den ädlaste av republiker.»

Naturligtvis innebär detta icke, att i denna process nationella lika litet
som industriella särdrag undertryckas eller hindras från att komma till
sin rätt. I den mån de förmå absorbera och efter sin egenart omforma
impulser från främmande kulturområden, bli tillgångarna rikligare och mera
fruktbärande. Men det betyder, att ensidiga inflytanden utifrån icke förmå
göra sig gällande på samma sätt som under gångna tider och att
värdesättningen på förhållandet till utlandskulturen ändrats. Den har ändrats icke
minst därigenom att vår egen kulturvärld mognat till att stå på fast
självständig grund, till större jämställdhet efter sin egenart, med förmåga att

344

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:05:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/13/0400.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free