- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 2. Den medeltida kulturen /
56

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Från hedendom till kristendom. Av Erik Floderus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

varit rikt smyckade. På kontinenten finnas motsvarigheter till dessa gravar,
och i Uppland ha anträffats gravfält vid Vendel, Valsgärde, Ulluna och
Tuna i Alsike, där stormansätter med flerhundraårig tradition begravt sina
döda obrända och med lika stor lyx. Enda skillnaden är, att de i stället
för i kamrar nedlagt de döda i båtar. Dessa båtgravar ha anlagts under
inflytande av kontinentalt, kristet gravskick, även om de döda ej varit
kristna.

De rika gravgåvorna i Birkagravarna synas väl knappast överensstämma
med kristet bruk, men å andra sidan har det framhållits, att samma
företeelse förekommit på kontinentalgermanska gravfält, tillhörande
nykrist-nade germanstammar. Till yttermera visso ha i några av dessa Birkagravar
hittats små korsformiga hängsmycken, ja, i en t. o. m. etl litet primitivt
krucifix av silver, på vilket den korsfäste framställts i filigranarbete — som
utfördes genom pålödda korn och trådar — i en stil, som visar, att det
måste vara ett nordiskt arbete. Men i en av dessa gravar hittades såväl
ett kors som ett hängsmycke i form av en hammare, guden Tors symbol!
Hur skall man då förklara detta? Är det ej fråga om religiösa symboler
utan blott prydnader?

Såväl Rimbert som Adam av Bremen ha givit oss några glimtar,
belysande för nordbornas inställning till den nya religionen, vilka kunna ge
en förklaring till den egendomliga religionsblandning, som man här
skymtar. Många nordbor torde helt enkelt ha upptagit Kristus som en ny
medlem i den förut redan talrika gudaskaran. När de andra gudarna, vilkas
vilja man inhämtade genom lottkastning, ställde sig ovilliga, kunde det löna
mödan att försöka, om ej den nya guden ville medverka till en lycklig
utgång av ett förestående företag, främst gällde det väl segern i strid. Om
man får tro missionsberättelserna, hade »vite Krist» sitt övertag främst i
sin förmåga att göra underverk. En annan anledning till kristendomens
seger låg i sakramenten. Även för hedningarna innebar vistelsen i dödsriket
okända fasor, och mot dessa erbjödo nu missionärerna osvikliga medel. För
att vara på den säkra sidan övergingo många till kristendomen; men även
om prästerna utmålade de gamla gudarna som onda andar, ansåg nog
mången, att det var klokast att även stå väl med dem, om än detta måste
ske i hemlighet. Längre fram, under den egentliga missionstiden, höra vi
talas om, att svenskarna intet hade emot de kristna missionärerna, men när
dessa förgrepo sig på tempel och gudabilder, blevo de fördrivna. Någon
verklig kristen kultur torde ej ha funnits i Birka, även om åtskilliga likt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:02:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/2/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free