Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - En storhetstid för konst och konsthantverk. Av Rune Norberg
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
den vore av metall, och
prydd av ädelstensbårder.
Spröd värdighet är det
förhärskande intrycket.
För att fullt förstå dessa
skulpturer måste vi tänka
oss dem på sin plats på
altaret i en liten mörk
kyrka, där deras gyllene
dräkt med vaxljusens
hjälp blev den lysande
medelpunkten. Vare sig
dessa skulpturer
framställa Madonnan med
barnet eller en lika högtidlig
biskop eller S:t Olof, göra
de intryck av förstorad
metallkonst, och det är
helt säkert små bilder av
metall, som utgjort
förlagor till många av dem,
om man också måste
tänka sig möjligheten av,
att enstaka
originalskulpturer hitförts och bildat
utgångspunkt för
tillverkning i stor skala. Ett
förhållande av stort intresse
måste nämnas i detta
sammanhang. Det hände
I denna vackra nordiska madonnabild — från Över-Järna kyrka i Södermanland — finns det ingenting av teatralisk höghet — hennes gracila gestalt förkroppsligar den mest levande mänsklighet. 1200-talet. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>