- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 2. Den medeltida kulturen /
168

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - En storhetstid för konst och konsthantverk. Av Rune Norberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

klädnader ocli mantlar. Rörelserna bli friare, och de heligas ansikten få
mera individuellt liv. Visst händer det, att de ciselerade, nästan
ornamen-tala vecken leva kvar men endast i detaljer av underordnad vikt. Så är
t. ex. fallet med den sköna Madonnan från Över-Järna (Södermanland), som
utgör ett av de förnämligaste exemplen på denna nya stil. Varifrån de
närmaste förebilderna hämtats må vara osagt; säkert är, att den franska
unggotiska skulpturen är det yttersta ursprunget.

På Gotland, där etl tämligen stort antal högklassiska verk bevarats, ha
tyska konstnärer och tysk konst — särskilt från Sachsen och Rhentrakten
— spelat stor roll. I Norrland visa sig de bevarade verken från denna tid,
t. ex. en S:t Olofsbild från Njutånger, sammanhänga med norsk-engelsk
konst, vilket icke är ägnat att förvåna, då man betänker det starka
inflytande, som domkyrkan i Trondheim och S:t Olofskulten hade för stora delar
av Sverige. I mellersta och södra Sverige kan man iakttaga både tyska och
direkt franskpåverkade skulpturer, men skillnaden är mycket liten. Detta
bidrager till att göra denna tids konst, av vilken ett synnerligen rikt material
bevarats, till ett svårt kapitel för forskningen; svårigheten ökas därav att så
föga bevarats i de ledande konstområdena i Europa.

Under denna tid (1200—1300-talen) uppträder en ny form av
altarpryd-nad. Man började placera in helgonbilderna i skåp med hopfällbara
dörrar, och dessa dörrar, som vid högtidliga tillfällen slogos upp, voro
försedda med serier av bilder i relief, som illustrerade respektive helgons liv.
Mycket få av dessa skåp ha bevarats, de flesta i södra och västra Sverige,
från den tidigare perioden. Färghållningen på skulpturerna undergår också
under denna tid en förändring. Klara röda, blå och gröna toner bilda den
huvudsakliga färgskalan, om också guldet ännu lever kvar i stor
utsträckning.

Triumfkrucifixen bli nu allt större, om man också tydligt kan se, att
skulptörerna ännu icke hade förmågan att återge den nakna
människokroppen på ett anatomiskt riktigt sätt. Den stolte Konungen på korset
har nu blivit Människa. Kronan finnes oftast kvar, men redan förekommer
törnekronan, som visar, att man nu vände sig till den lidande Människo-

PLANSCH Å MOTSTÅENDE SIDA. Handarbeten ingingo i birgittinnunnornas vardag —
munkarna fingo utveckla sin konstskicklighet i trä. Här avbildade, praktfullt
snidade kista au den typ, som kom i bruk under medeltiden och tillverkades långt efter dess
slut, är från Vadstena kloster. Att den förfärdigats av någon av klostrets egna,
konstförfarna munkar torde vara säkert. — Statens historiska museum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:02:36 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/2/0216.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free