- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 2. Den medeltida kulturen /
169

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - En storhetstid för konst och konsthantverk. Av Rune Norberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sonen. Triumfbågen blev åtskilligt
bredare, och krucifixet försågs ofta
med sidofigurer, på ena sidan den
sörjande Maria, på den andra
Johannes, som stodo på triumfbågens
bjälke (trabes) och tillsammans
utgjorde en grupp av stor konstnärlig
verkan.

Korsen blevo ofta utsirade med
skurna blad, och korsändarna
försågos med plattor, oftast med
reliefframställningar av
evangelistsymbo-lerna, och från Gotland (och
Småland) känna vi en krucifixtyp, där
korset försetts med en stor ring. I
det märkliga krucifixet från Öja
(Gotland) är ringen fylld av elt
vimmel av figurer.

Den nu skildrade »klassiska»
stilen nådde visserligen en
vidsträckt spridning i landet, men mot
slutet av 1200-talet började här
liksom i arkitekturen nya vindar blåsa.
På Gotland och i de angränsande
landskapen på fastlandet finna vi
verk av en ny riktning, också den
med franskt påbrå, kanske ännu
mera direkt än förut. Det nya har
sina rötter i den franska hög-

Till den säkerligen svenske men i Frankrike<butbildade Öjamästarens största verk —<btriumfkrucifixet i öja — ha ursprungligen hört<ben sörjande Johannes och en mater dolorosa,<bbägge skurna i ek och målade.<bJohannesfigu-ren är ej bevarad; bilden av gudamodern med<bdet smärtfyllda ansiktet finns däremot kvar,<bnu i Gotlands fornsal, Visby.
Till den säkerligen svenske men i Frankrike

utbildade Öjamästarens största verk —

triumfkrucifixet i öja — ha ursprungligen hört

en sörjande Johannes och en mater dolorosa,

bägge skurna i ek och målade.

Johannesfigu-ren är ej bevarad; bilden av gudamodern med

det smärtfyllda ansiktet finns däremot kvar,

nu i Gotlands fornsal, Visby.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:02:36 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/2/0219.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free