- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 2. Den medeltida kulturen /
181

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - En storhetstid för konst och konsthantverk. Av Rune Norberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kyrkornas ornamentik. Den romanska stilen, med fortlöpande hågverk, gör
sig dock även här snart gällande. Det gotiska spetsverket uppträder från
1300-talet i åtskilliga kyrkobänkar, bevarade särskilt på Gotland. Skåne
hade också på detta område skickliga arbetare, även om dessa i sina
vackraste produkter stodo under utländskt inflytande. Vi se det i altarskåpens
rosverk, och vi se det framför allt i Lunds domkyrkas korstolar (1300-talets
senare del). Här ha konstnärer från Mellaneuropa (Schwaben-Böhmen) varit
verksamma. Ett ståtligare arbete, vad både figurframställning och
ornamentik beträffar, finnes icke från denna tid bevarat i Europa.

GULDSMEDSKONSTEN UPPMUNTRAS.

De dyrbaraste föremålen i kyrkorna voro av ädel metall, antingen — i
sällsynta fall — av guld eller vanligen silver, helt eller delvis förgyllt. Det
hände också, att fattigdomen tvingade församlingarna att låta utföra de
heliga kärlen i enklare material, förgylld koppar eller t. o. m. tenn. När
det gällde den rent hantverksmässiga behandlingen av de ädla metallerna,
fanns ju inom landet en lång och rik tradition, ett dyrbart arv från
hednatiden, vilket länge bevarades. När det åter gällde den rent kyrkliga
guldsmedskonsten, medförde de nya föremålsformerna också ganska snart en
ny teknik, vilket ju ligger nära till hands. Guldsmedernas alster äro ju i
allmänhet lätta att transportera, så att våra guldsmeder kunde få direkt
beröring med vad som skapades i de stora konstcentra. Annorlunda är
förhållandet med den profana guldsmedskonsten, där vikingatidens slingor och
tekniska egendomligheter levde kvar ganska länge.

En konstart på gränsen mellan skulptörens och guldsmedens finna vi
representerad i några altarprydnader, kors och relikskrin från 1100-talet.
Från samma tid känna vi i Skåne och Småland en grupp förgyllda
metallkors med ristad ornering. I Lyngsjö kyrka (Skåne) bevaras ett stramt och
elegant komponerat altarförstycke (anteinensale) av driven och förgylld
koppar. Ännu märkligare — kanske ett av de märkligaste konstverk, som
bevarats från vår medeltid — är det förgyllda altarförstycke, med
tillhörande överstycke (superfrontale) och krucifix, från Broddetorps kyrka i
Västergötland, som nu förvaras i Statens historiska museum. De i koppar
drivna framställningarna — scener ur Jesu liv samt apostlar — ha en
uttrycksfull kraft och samtidigt en högtidlig värdighet, som måste gripa även
en modern människa. Ramverkets, överstyckets och krucifixets ornering,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:02:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/2/0233.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free