- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 2. Den medeltida kulturen /
212

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - En storhetstid för konst och konsthantverk. Av Rune Norberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ödekyrka i Jämtland anträffade mattan från 1400-talet, en av de äldsta,
som över huvud taget bevarats.

Den stora massan av de ovanligt talrikt bevarade textilierna från
medeltiden är emellertid importgods. Praktfulla brokader från Italien (Lucca,
Venedig) eller Tyskland utgjorde till en början materialet i de prästerliga
dräkterna. Under 1400-talet användes så gott som uteslutande den
floren-tinska, stormönstrade sammetsbrokaden. För att ytterligare öka prakten
importerades broderier av utsökt kvalitet. Bland de äldsta och märkligaste
broderierna äro en rad i guld och silver sirade rundlar till en biskopskåpa
från Biskopskulla kyrka i Uppland. De äro möjligen utförda i Rhenlandet
vid 1100-talets slut. Från 1200-talet och det närmast följande århundradet
ha vi ett stort antal broderier av franskt och engelskt, stundom även
italienskt ursprung, alla av synnerligen hög kvalitet. Under medeltidens slut
hämtades broderier ofta från Tyskland, under de sista årtiondena före
reformationen också dyrbara arbeten från Flandern.

Om den övervägande delen av textilkonsten utgjordes av importgods, så
är därmed icke sagt, att den svenska alltid var underlägsen ur
kvalitetssynpunkt. Åtminstone två svenska broderiateljéer äro av fullt europeisk
klass. Den ena hade sitt säte i Vadstena kloster, den andra (under slutet
av 1400-lalet) i Stockholm.

Birgitta hade ålagt sina nunnor att vara flitiga vid sömnaden, och i
Vadstena utfördes en betydande mängd broderier av god och egenartad
kvalitet. Bårder på altartäckena, altarbrun och antependier fylldes med
figurer och ornament, till en början mycket smått och fint utförda, mot
slutet av medeltiden med frodighet och dekorativ prakt. Förnämliga prov
på Vadstenabroderier (se pl. vid sid. 128) finnas i Linköpings, Skara och
Västerås domkyrkor.

Bland de konstnärligaste textilier vi äga äro just de kåpor och andra
prästerliga plagg, som utfördes i enfärgad sammet med strödda ornament av
broderade liljor eller stjärnor för Linköping och Skara. Det dyrbaraste

PLANSCH Å MOTSTÅENDE SIDA. De tre altarfönstren i Lojsta kyrka på Gotland
utgöras av mycket vackra glasmålningar från 1200-talets slut, av den s. k. Dalhemsskolan.
Här återges — efter en akvarellavbildning av G. Menkow i Antikvarisk-topografiska
arkivet — ett parti med de tre vise männen bringande Jesusbarnet sina gåvor och sin
tillbedjan. Medeltidens människor tänkte sig dem alltid som konungar (här uppträda de
också i kungakronor), och legenden hade till och med gett dem namn — Melchior,
Kaspar och Balthasar.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:02:36 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/2/0270.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free