- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 4. Den yngre Vasatiden /
88

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och hans kyrka Storkyrkan); men det lydde under Uppsalakapitlet, dit
svårare ärenden remitterades — och det var gott om sådana. Staden var som
en häxkittel. Den hade kommit in i en tid av våldsam folkblandning och
ökning. Från alla landsändar i riket strömmade folk dit. Det vimlade av
utlänningar, sjöfolk och löst patrask.

I denna blandade och rörliga folkvärld var det särskilt svårt att
framgångsrikt bekämpa råheten och sedeslösheten. De bilder, som
kapitelprotokollen upprulla, äro stundom fasansfulla, med upprörande vanvård av
sjuka och krymplingar, våldtäckt mot minderåriga och dryckenskap i alla
folklager. Svårigheterna ökades genom s. k. löparepräster utan ordentlig
invigning eller plats och genom konkurrensen mellan särskilt de tyska och
finska prästerna om inkomstbringande förrättningar; strider om rena
maktfrågor kunde urarta till slagsmål, så att »blodsår och blånader» uppstodo.
Den egendomligaste gestalten inom huvudstadens prästerskap var f. d.
pro-fessorsvikarien, pastorn i »Klostret» på Riddarholmen, psalmisten,
astrologen och almanacksutgivaren Sigfrid Aron Forsius (se bd 3, sid. 358). Vän
till Messenius och liksom denne en typisk renässansande utan konfessionellt
intresse men med avgjord litterär begåvning hade han dragits in i den av
mystiken påverkade kretsen i Stockholm kring Johan Bureus och måhända
medverkat till introducerandet i Sverige av det i Tyskland uppdiktade
hemliga sällskapet Rosencreutzarnas litteratur med profetian om lejonet från
Norden, som skulle störta påvedömets tyranni. I Stockholm hade han också
givit det betydande bidraget till vår psalmboks historia »Andliga psalmer och
visor», där han medverkade att bevara och stärka inslaget av förpietistisk
mystik och »domedags»stämning i folklivet. Men Forsius’ olycka blev hans
personliga skavanker. Han var en exponent för nödtidens oro och brist på
balans och föll för sin svaghet för dryckjom; i ett supkalas i hans hem blev
den kände geografen Daniel Hjort nedstucken (1615). Då grep
ärkebiskopen själv in och nödgade Forsius att i sittande domkapitel avsäga sig platsen
i Klostret; till Axel Oxenstierna skrev Kenicius: »Han är ganska förarglig
med sin oändliga dryckenskap, kiv och trätor med sin hustru . .. här bland

PLANSCH Å MOTSTÅENDE SIDA. Denna prakt pjäs av förgyllt silver med driven och
ciselerad ornering, daterad 1622, är, som sd ofta i liknande fall, ursprungligen en profan
dryckeskanna — ocksd är den dekorerad med scener ur den antika mytologien och
sagan: Perseus’ drakkamp, Pyramus och Thisbe etc.; på 1600-talet skänktes den
emellertid som altar kärl till Knivsta kyrka i Uppland. Den dyrbara kannan ingår nu i Statens
historiska museums samlingar av kyrkligt guld- och silversmide.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/4/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free