- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 4. Den yngre Vasatiden /
98

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dåtida episkopatet med sitt milda, fridsamma väsen och sin varma,
själavårdande fromhet, de fattiges och skolans vän, bekämparen av all
hierarkisk anda och ivraren för svensk psalmsång (han har bl. a. i översättning
och tilldiktning skänkt oss den berömda kristliga brudsången »Så skön går
morgonstjärnan fram»). Petrus Jonæ fick också stor historisk betydelse som
organisator av en särskild stiftslagstiftning genom domkapitel och
prästmöte som komplement till den alltmer otillräckliga kyrkoordningen. Men
framför allt var han verksam som predikant i nära nog förpietistisk anda,
där predikans medelpunkt ej var läroutredning utan trons omsättande i
kärleken och en rättskaffens vandel. Här var Petrus Jonæ före sin tid även
genom att varna för astrologi och annan övertro och påyrka användandet
av läkemedel i stället för magi. Om hans praktiska syn vittnar hans satir
över tidens långa predikningar: »Människan är ganska svag, helst i
predikan. Varder denna för lång, minnes hon intet begynnelsen, det som sades
mitt i predikan förstod hon intet, och den tredje parten varder hon så led
vid att hon kan honom intet höra».

FRIMODIGHET OCH ERÖVRARHÅG. NYA KYRKOLEDARE.

I samma dagar, då Örebro stadga hade bildat kulmen i nödtidens
hårdhet, kom omsvängningen genom traktaten i Stolbova (februari 1617),
Sveriges första verkliga segerfred, på sitt sätt en fortsättning av Erik den
heliges, Birger Jarls och Torgils Knutssons korståg. Den betydde ett
genombrott i både politiskt och kyrkligt avseende. Det är märkvärdigt att se, hur
osäkerhetskänslan släpper på alla områden och förbytes i en växande
frimodighet och kraftkänsla med väldig nyskapare- och erövraredrift, inåt och
utåt. För den svenska kyrkan innebar segern början av hennes utveckling
till en stormaktskyrka, vilken till sist skulle omfatta 22 stift och 4
universitet. Inåt följdes den av ett årtionde, som väl är enastående i Sveriges
kulturella och kyrkliga historia, då det icke gick något år utan en banbrytande
ny insats i vår andliga odlings utveckling. Och överallt voro kyrkomännen,
främst biskoparna, initiativtagare, under allt närmare anslutning till
konungen och rikskanslern. Den kyrkliga proklamationen av det frigjorda
nya självmedvetandet blev Sveriges första teologie doktorspromotion i
samband med konungens kröning oktober 1617, vilken direkt motiverades med
att Sverige skulle visa sin jämbördighet med Europas stora riken. Slag i
slag följde nu den även för det religiösa arbetet viktiga stabiliseringen av

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/4/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free