- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 4. Den yngre Vasatiden /
118

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sig den naturliga reaktionen av en ny ansvällning i folkdjupet av den
mystiskt färgade, känslo- och passionsbetonade fromhetsriktning, som
dominerat uppbyggelselitteraturen vid 1600-talets början. Nu kom åter
litteraturen i denna anda till större spridning. Början gjordes med en bearbetning
(1641) av en tysk andaktsbok, »En andlig vattukälla», som trycktes i flera
upplagor; i denna »vattukälla» ingick en omdiktning av några för den
svenska kristenheten säregna och utomordentligt älskade psalmer, såsom »Si
Jesus är ett tröstrikt namn», »Uti din nåd o Fader blid» och framför allt
den senare svenska väckelsens älsklingspsalm »Av hjärtat haver jag dig
kär». Ett märkligt privilegium gavs (1645) att trycka en svensk upplaga av
Johann Arndts »Sanna kristendom», trots dess i mycket förreformatoriska
mystik, för vars »villfarelser» förut på 1630-talet både Bothvidi och andra
varnat. Det var ingen mindre än Carl Carlsson Gyllenhielm, som givit
impulsen till översättningen, vilken utkom 1647. Otvivelaktigt förberedde
denna litteratur så småningom marken även i Sverige för den pietistiska
väckelsen. Och på en punkt avspeglades nog genast dess inflytande. Det
var i den subjektivt religiösa självanalysen, som möter i de svenska andliga
visböckerna från omkring 1650, där också brudmystiken tillämpas helt
individuellt.

Men den yttre och inre nöden under sista krigstiden ända till
bristningsgränsen och erfarenheten av ondskans förfärande makt, i samband med
vidskepelsen hos hemvändande, när trettioåriga kriget tog slut, bidrog också
att göra djävulstron mer än någonsin konkret levande och så bereda mark
för folkövertrons stegring till häxprocessernas epidemi. När det stora
kriget slutat med viktiga tyska områdens läggande under svensk spira, och
när ett årtionde senare Sverige genom de danska provinsernas erövring fick
• sin alltfort bestående naturliga avrundning, trädde också för Sveriges kyrka
nya stora uppgifter i förgrunden. Isen som bar Karl X Gustav över Bälten
fick även kyrkohistorisk betydelse och blev en bro över till ett nytt tidevarv.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/4/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free