- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 4. Den yngre Vasatiden /
128

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

der 1600-talets slut kulminera i de trolldomsrannsakningar, som likt en
väldig våg svepte fram över större delen av landet, överallt efterlämnande
rykande bål.

Men härmed ha vi redan lämnat medeltiden. Luthers lära började
predikas i Stockholm, den gillades av Gustav Vasa och blev ganska snart den
svenska kyrkans lära. Till att börja med var emellertid förändringen mera
av yttre natur, i det den katolska kyrkans ekonomiska makt bröts ned till
förmån för den nya kungamakten. Vad bönderna mest fäste sig vid och
på olika sätt reagerade emot var kanske, att kungen fann det med den nya
läran förenligt att avkräva sockenkyrkorna en hel del av deras dyrbarheter,
liksom han ej heller aktade för rov att bemäktiga sig en del av de vigda
kyrkklockorna. Man klagade också över att ceremonierna ändrades. Efter
den avgörande riksdagen i Västerås 1544 skärptes emellertid striden mot
såväl katolsk som hednisk folktro. Vallfärderna förbjödos, korsen och
krucifixen vid offerkällor och annorstädes nedrevos till folkets stora
förbittring. Genom olika förordningar ingrep man också mot trolldom och
sig-neri av skilda slag.

Den 1531 valde ärkebiskopen Laurentius Petri var såsom kyrkans främste
mycket nitisk gentemot folktron. Av hans hand finnes sålunda bevarat ett
såväl för honom som för den begynnande svenska ortodoxien mycket
karakteristiskt brev om just källkulten. Brevet är ställt till biskopen i
Strängnäs Nicolaus Helsingius, och jag citerar här ett utdrag: »Vi hava bekommit
Edert brev Biskop Nils, där uti I oss underrättar om det offrande, som vid
Eskils källa intet långt ifrån Edert biskopssäte Strängnäs sig tilldragit med
mycken vidskepelse, såsom ljus, mässande, korskyssande, med mera, av en
ifrån England vid namn Gvilhelm Molteck, som sagt sig hava sina förfäder
i Sverige, och nu denna peregrinationen (pilgrimsresan) företagit efter gjort
löfte. Det är väl intet utan käre Biskop Nils, att icke mycket sådant
vidskepligt avguderi mångenstädes vid källorna i riket förövas, såsom vid

Svinnegarns källa här i Uppland–––––sammaledes ock vid Tälge och

mång annorstädes, där sådana källor finnas; på vilka min saliga broder
Mester Olof Petri uppsatte ett helt register, vilket han ville låta utkomma;
men som där var innefattat all den vidskepelse, som med sin synnerliga
ceremonie övades, befruktade jag sådant skulle lända det oförståndiga
folket till förargelse, varför jag detta hans uppsåt avslog, hållandes alltid
nyttigare, om dessa källor både till belägenhet och annat alldeles kunde bliva

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/4/0150.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free