- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 5. Den karolinska tiden /
172

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DEN MATERIELLA OCH DEN ANDLIGA NÖDEN.

Man måste något dröja vid det materiella såväl som det andliga
tillståndet i vårt land vid tiden för de stora häxprocesserna, för att det skall vara
möjligt att förstå, hur en sådan sjuklig folkrörelse kunde uppstå och få den
omfattning den i verkligheten fick. Det är ingen tvekan om att Sveriges

allmoge vid denna tid ofta fick lida brist på det nödvändigaste för sin
dagliga tillvaro, och svälten gjorde sig starkt påmind, så snart skörden slog fel.

Barkbrödet var en företeelse, som folket var väl bekant med. Den lekam-

liga nöden var givetvis störst i de mest avlägsna och isolerade delarna av
landet, dit hjälpen hade svårt att nå fram i tid. Över denna folkets trista
verklighet hördes ofta från predikstolarna en mörk förkunnelse, där en
sträng gudom och en ond djävul kämpade om de förtappade
jordemänni-skornas själar. Djävulstron var en dogm i tiden. Ingen, inte ens männen i
de dömande häradsrätterna, tvivlade egentligen på Satans realitet och makt,
och den till en tid tillväxande skräcken inför de gärningar, som tillskrevos
hans verksamhet, gjorde sedan den skrämmande bilden ännu större och
hemskare. Häremot kan man uppställa några drag ur den djupt liggande
folktron. Den var och är givetvis ännu i dag formad efter det levande livets
gång. Den visar inte bara svart och vitt, ont och gott. Här finnas även
mellantoner, och ett väsende av övernaturlig art blir ont eller gott efter den
behandling det blir utsatt för av människorna själva. Råndan och vittrorna
äro icke onda till sitt innersta väsen. De kunna hjälpa människorna, då det
behövs, och blott om de behandlas illa och orättvist, bli de farliga. De ha
mänskliga drag i sitt uppträdande, och samma är förhållandet med andra
folktrons gestalter. Det finnes sålunda föga inom gammal nordisk folktro,
som är gemensamt med häxtron och hela dess föreställningsvärld.
Bakgrunden till denna är den kyrkliga förkunnelsen med dess skarpa dualism
mellan ont och gott och dess långt fram i tiden så krasst hävdade
djävuls-tro. Att denna förkunnelse sedan satt mycket påtagliga spår i folktro och
folksägen är allbekant, men den folkliga grundinställningen till det
övernaturliga är väsensskild därifrån och var sådan långt innan kristendomen
förkunnades i vårt land.

En viss inhemsk — och urgammal bakgrund till häxtron torde
emellertid ligga i de kloka gummornas och gubbarnas verksamhet. De ha
tvivels-utan sedan långliga tider tillbaka med naturläkekonstens urgamla
hjälpmedel gagnat allmogen i våra bygder. De voro sällan prästerskapets vänner,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/5/0194.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free