- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 5. Den karolinska tiden /
300

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den förnäma publiken på den invid
Stockholms slotts södra mur belägna
»Lejonkulan» var, trots sin franska
fernissa, samma andas barn som den
gemena hopen på de galgbackar,
där mästermannen sörjde för
underhållningen och häxbålen tändes.

Den publika teatern förde under
den yngre Vasatiden en tynande
tillvaro, nödtorftigt vidmakthållen
av magistrar och djäknar, som
uppbyggde allmänheten med
sedolä-rande och snustorra skoldramer. En

dockteater på Norrmalmstorg (nu
Gustav Adolfs torg) i Stockholm
noteras 1648 som en
storstadsupp-levelse. Vid denna tidpunkt, seklets
mitt alltså, hade dock de resande
utländska trupperna, stimulerade av
den nordiska Minerva, begynt
tillgodose ett stadigt växande intresse
för modernare och mera litterär
dramatik, än vad landets egna
skolmästare och skalder förmådde
prestera. Holländska, tyska, engelska,
franska och italienska komedianter,

Till en förnäm herres hovstat även i Sverige
under barocken hörde hovnarren och
dvärgen, vilken senare gärna uppträdde i
narrens roll. Hans uppgift var att spela pajas
och alltid vara rolig, vilket kanske inte var
sd svdrt pd 1600-talet, dd ett kvickhuvud
utan tvivel hade lättare för att skaffa sig
gehör än nu och skämten inte sällan
uppskattades efter graden av grovkornighet.
Men narren kunde också uppträda som
sanningssägare — och hans ställning som
oansvarig pratmakare gjorde honom
därvid frispråkigare och djärvare än andra.
Hovdvärg hos C. G. Wrangel på Skokloster.
Oljemålning av okänd konstnär. Skokloster.

i ett par fall engagerade av
regeringen och med fast sold, gasterade ej blott i Stockholm, där att börja med
Stora bollhuset och från 1667 den f. d. Lejonkulan upplätos som teatrar, utan
även i landsorten. I Programmen förekomma — bland otaliga okända
storheter — författarnamn som Racine, Moliére, Regnard m. fl.

Det svenska dramats debut ägde rum klockan 2 e. m. den 15 augusti
1665, då Urban Hiärnes »Rosimunda» uppfördes på Uppsala slott till den
unge Karl XI:s höga plaisir. »Den olyckligen gifte Putzdrummel» är
namnet på ett »nachspel» av något senare datum, dock icke — som man
möjligen vore frestad gissa — en satir över den nordiske Hercules’ hjonelag
med den franskklassiska Thalia.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/5/0340.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free