- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 5. Den karolinska tiden /
316

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

turer (främst av Nicolaus Millich) samt målningar (av Johan Sylvius; se
bild sid. 318). »Liksom mittskeppet i en stor medeltidsbasilika omgives
av sidoskepp, kapell, transeptarmar och emporer, så dominerar trapphuset
i det karolinska storpalatset de omgivande salarna och våningarna» (Johnny
Roosval). Den magnifika Hedvig Eleonoras sängkammare skildras i annat
sammanhang (se Heribert Seitz’ uppsats nedan om tidens konsthantverk;
målningarnas representativa karaktär analyseras nedan i K. E. Stenebergs
uppsats om måleriet).

I många av Tessin d. ä:s lantslott (såsom Mälsåker, Salsta, Ekolsund,
Eriksberg m. fl.), även det märkliga Seved Bååts palats (nu Frimurarordens
hus) på Blasieholmen i Stockholm återfinnas olika arkitektoniska grepp,
som fingo sitt främsta uttryck i Drottningholm.

TESSIN D. Y. OCH STOCKHOLMS SLOTT.

Nicodemns Tessin d. y:s konstnärsbana var redan från början
tillrättalagd i furstlighetens och statens hägn. Nitton år gammal for han på
offentligt understöd till Italien, där han under tre intensiva studieår (se sid. 308)
knöt personlig kontakt med flera ledande arkitekter, som Carlo Fontana,
Bernini och andra representanter för romersk högrenässans och barock
i alla skiftningar. Nästa stora mål blev Paris, där han stannade ett par
år, som blevo ytterst betydelsefulla för hans uppfattning om
innerarki-tektur och trädgårdskonst. Hans första stora arbete efter återkomsten
(1680) blev något i stil med det som Jean De la Vallée hade startat med
trettio år tidigare: en triumfbåge till Kristinas kröning. Nu var det Ulrika
Eleonoras tur att firas, och den nya bågen — i praktfull italiensk barock
— restes liksom den förra vid Norrbro. Ett år senare dog den äldre Tessin,
och sonen övertog dennes ansvarsfyllda post som högste byggnadschef vid
slottsföretagen. Ännu en stor resa över Holland, Frankrike och Italien gjorde
Tessin, denna gång (1687) i sällskap med bildhuggaren Precht och i den
direkta avsikten, att resans frukter skulle komma Stockholms slott till

PLANSCH Å MOTSTÅENDE SIDA. Karl XI:s galleri är en representativ del av slottet med
bataljskildringen som viktigaste skådebröd. Icke mindre än tolv stridscener (slagen vid
Lund, Landskrona, Halmstad, Malmö, Bohus etc.) äro här målade av J. F. Lemke efter
Erik Dahlbergs teckningar (1677—90). Takets stuckarbeten äro utförda av Carlo Carove,
italienaren, som även i övrigt utfört ett betydande arbete vid Drottningholms
interiörutsmyckning

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/5/0360.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free