- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 5. Den karolinska tiden /
321

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

jekt till danska byggen etc. vittna
på olika sätt om den dristiga
viljan och den oavlåtliga lusten att
engageras i tidens stora uppgifter.
Frankrike fann dock hans stil
föråldrad, han fick en
nedgörande kritik vid sitt framträdande på
den franska tävlingsarenan —
han var mera italienare än
fransman — men hans intentioner stå
dock för eftervärlden som
fängslande projekt.

De antydningar, som ovan
givits om Tessin d. y:s gärning, må
till slut utmynna i ett citat ur
Ragnar Josephsons stora verk om
Tessin: »Det bor i hela denna
konst en dubbelnatur. Den är
flärdlöst butter, och den är
prunkande ceremoniell. Den är slät
och spartansk, och den är
överlastad och övermättad. Bark i
brödet och fester av storknande
rikedom bruka båda betecknas
som svenska måltider. Stolt
armod och pompöst överdåd bruka
betecknas som svensk livsföring.»

Karl Xl:s galleri, Stockholms slott. Ett av den
svenska barockarkitekturens mäktigaste rum
efter världsberömda utländska mönster i Louvre
och Versailles. Något liknande det s. k.
Apol-lotemplet i Louvren ville Tessin skapa åt den
store rikshushållaren, för vilken arkitektonisk
rikedom ingalunda var överflödig, om den blott
kunde sprida glans över det svenska
kungadömet av Guds nåde. Alla konstarter och de
yppersta konstnärer hjälpte här till att symboliskt
lägga ut konungens och hans drottnings
betydelse för riket i ett helt system av allegorier.

KYRKOARKITEKTUREN.

Något av det mest egenartade i den svenska kyrkoarkitekturens
utveckling under 1600-talets senare del är protestantismens lån från de
katolska helgedomarnas formspråk. 1500- och det tidiga 1600-talets kyrkor,
såsom Jakobs och Tyska kyrkan, voro ännu anlagda efter gotiskt system.
Men nu kommer i ett slag nära nog »papistiska» impulser; till och med det
första stora jesuittemplet, »Il Gesu» i Rom, var i hög grad mönstergivande
för Sveriges främsta barocktempel, den av Tessin d. ä. ritade Kalmar dom-

Sv. folket genom tiderna V. — 21.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/5/0367.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free