- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 5. Den karolinska tiden /
329

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

drottningen — ur dem
alla talar en ny
form-känsla. Anton van Dyck
är den stora förebilden;
han skapar en ny
internationell hovstil. Det nya
kan närmast
karakteriseras som ett framhävande
av kompositionens
diagonaler. Bildytan får
härigenom och med andra
medel en ökad rörelse. I
Becks Kristina-porträtt
från 1650
(Nationalmuseum; se bilden) frapperar
ett tidigare okänt drag,
den aktiva prägeln.
Barockporträtten vilja återge
sin modell i rörelse eller
som sysselsatt, och Beck
tillämpar i Kristinas
porträtt denna regel. Genom
återgivandet från sidan
ger drottningen intryck av
att passera förbi åskådaren; ytterligare motiv, som ge intryck av tillfällighet
och rörelse, ha tillförts bilden genom att hon i ena handen håller ett brev,
i den andra ett sidenband, som lyftes av vinddraget. Vinddraget — ja,
även genom att på detta sätt förstärka intrycket av luft i tavlan har
konstnären intensifierat dess stämning. Ytterligare två av de eviga elementen
få komma till orda: om jorden talar bakgrundens vegetation och blommorna
i Kristinas hår, om vattnet fontänens spelande stråle. Endast elden synes
saknas — kanske skall den anses vara antydd av den röda aftonhimmelen,
eller har konstnären velat ge hovets herrar tillfälle till en epigrammatisk
försäkran, att den fanns i drottningens ögon.

På en Nationalmuseum tillhörig tavla, »Allegori över konsterna», ser
man tre kvinnogestalter, föreställande Måleriet, Skulpturen och Poesien,
församlade nedanför en byst, som bär Kristinas drag (se vinjetten till detta

I den mängd av Kristinaporträtt, som skapades av de
många konstnärer, vilka samlades vid den konstälskande
och frikostiga drottningens och mecenatens hov, intar
David Becks berömda bild av problembarnet på tronen
en märklig plats. Konsthistoriskt markerar den
övergången till den nya tidens, barockens, »aktiva» och
intimt karakteriserande människoframställning. —
Oljemålning av David Beck 1650. Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/5/0377.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free