- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 5. Den karolinska tiden /
332

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Meytens d. ä. ett gott namn
att räkna med, medan
Johan Filip Lemkes insats
begränsas till
bataljskildringen och Cornelius van
der Meulens till
stillebenmåleriet. Mot slutet av sitt
liv fick Ehrenstrahl se de
verkligt monumentala
uppgifterna överg i andra
händer; i Stockholms slott
lämnar Tessin ut
målningen av stora galleriets
plafond åt fransmannen
Jacques Fouquet.

Men ur Ehrenstrahls
ateljé utgår en rad av
lärjungar, som kommo att
föra traditionen över till
andra länder och tider. Till

England kommer Michael
Till de nya områden, som vinnas dt den svenska kon- p)afd till Österrike David
slen, hör stillebensmåleriet, som i van der Meulen har

en god holländsk representant. — Privat ägo, Ericsberg. Richter d. ä., bada som por-

trättörer av hov och
societet. 1 Sverige övertager Ehrenstrahls systerson och lärjunge David von
Krafft (född i Hamburg 1655) platsen som hovmålare.

Dessförinnan hade von Krafft under flera års studier vid kontinentens
konstcentra tillägnat sig en stil, som åtskilligt avviker från morbroderns,
och han inleder därför vid sin återkomst till Sverige en ny riktning. Om
Ehrenstrahl är barockt svällande i sitt måleri, mustig i penselföringen och
varm i färgen, så hetyder von Krafft en åtstramning av formen, en dämpad
färgskala och ett statiskt lugn, som ibland erinrar om de svenska konterfejen
från seklets början. Ehrenstrahl för tanken till Frankrike och Italien, hos
von Krafft finnes en omisskännelig släktskap med det engelska porträttet
under 1600-talets slut. Det är särskilt i samband med Karl Xll-porträtten vi
minnas von Krafft. Utan betydelse för utvecklingen blev han ej; av hans
lärjungar märkas bl. a. D. Schwartz, J. Starbus (bild se bd 6, sid. 13) och G.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/5/0382.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free