- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 5. Den karolinska tiden /
339

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kristina Törnflycht (jfr bd 6, sid. 245J drömmer i en prydlig attityd, mer lämpad för
salongen än för det landskap, som hennes dräkt söker anpassa sig till. Oljemålning au David
von Krafft. Privat ägo, Teleborg. — Porträttet av Lorens von der Linde är ett av
Ehren-strahls första efter hemkomsten och förenar på ett utmärkt sätt romersk pompa med
nordisk realism. Oljemålning. Skokloster.

den vi bevittnat i inomhusfesternas herdekostymering. Om det heroiska
porträttet för tanken till ringränningarnas larmande vapenlek, så
motsvaras det arkadiska av baletternas herdestämning.

Olympen och Arkadien, Rom och det gamla goterväldet — finns det
icke skäl att dröja vid det faktum, att såväl festprogrammens inventorer
som porträttmålarna förflytta sina människor till dessa klassiska marker?
Det kan invändas, att den svenska porträttkonsten häri icke är originell,
att det kostymerade porträttet liksom så mycket annat är ett utslag av en
internationell modeströmning. Icke förty måste man peka på det intima
sammanhanget och framhålla, att det här nödvändigtvis är fråga om ett
både-och, samt att den kostymerade hovfesten under denna epok icke kan
tänkas utan det kostymerade porträttet som efterföljd. De äro barn av en och
samma höviska tidstendens, som strävar att utsudda gränserna mellan dikt
och verklighet. Den fantastiska dräktprakt, som kunde utvecklas även på
vardagens nyktra scen och som avsåg att stegra intrycket av härarens
sociala betydelse, pekar i samma riktning. Kunglighetens officiella
framträdande kräver en regi, som arbetar med sceniska effekter. Apoteosen,
förgudandet av härskarens person, är samma andas barn. Att en självhäv-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/5/0389.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free