- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 5. Den karolinska tiden /
356

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nya slottet i Stockholm, för vilket ändamål ett flertal franska konstnärer
inkallats; dessa arbeten blevo en konstnärlig källa för hela riket. Även
här blev Versailles i vissa avseenden mönstret: främst bör framhållas
Karl XI :s galleri, vars förebild hämtats från det berömda Galerie des
glaces, smyckat av Charles Lebrun.

Det torde redan av ovanstående ha framgått, att den förnämare
inred-ningskonsten — varmed följde lyxmöbler samt även textilier —• under
1600-talets senare hälft hämtade sina impulser från andra kulturområden
än t. ex. silvret. Främst såg man härvidlag det franska hovet som det
tongivande.

Vi ha hittills uteslutande uppehållit oss vid det praktfulla, vid lyxen.
Även om det svenska hovet och det tongivande aristokratiska
slottsherreskiktet i sin tur verkade inspirerande på övriga befolkningsgrupper och
på så sätt skapade något för tiden och landet typiskt, kunde dock
ingalunda hela Sverige — inte ens de besuttna — enbart leva i praktrum med
förgyllda paradmöbler. Det finns vida mera, som är av konstnärligt värde.
Klarast har Sigurd Wallin formulerat detta: »Ett helt tidevarv kan
emellertid icke ho i guldskulptur, och det är alltså utan vidare klart, att andra
möbelsorter än de slotlsmässiga tessinska skulpterade och förgyllda
förekomma från den karolinska perioden. Dessa andra slag måste helt enkelt
ha övervägt i mängd över praktsakerna, och de ha funnits i alla slags
hem och ingalunda varit bannlysta från slotten.» Det finns alltså två
tydliga linjer att följa: dels den ovan nämnda franska barocken, som f. ö.
i sin tur torde vara påverkad av den italienska Berninibarocken, och som
tar sig uttryck i praktmöbler och paradföremål, dels en borgerlig, mera
sträng linje; denna senare var mest influerad från Holland, men även från
England och i viss mån Nordtyskland.

PLANSCH Å MOTSTÅENDE SIDA. Hedvig Eleonoras paradsängkammare pä
Drottningholm är barockens förnämsta praktrum pä svensk botten, inrett under den myndiga
änkedrottningens tid. Allt vad landet hade ypperst av konstnärer och konsthantverkare
samlades kring den praktälskande »riksänkans» storbygge, det svenska Versailles. Bland
interiörerna tages priset av hennes egen sängkammare i blått och guld. Taket är prytt med
tunga reliefer och målningar av Ehrenstrahl — golvet är utfört i inläggningsparkett i äkta
träslag, valnöt, cypress, buxbom och ebenholts. Träbalustraden — snidad i trä och förgylld
— framför den rymliga sovalkoven är ett verk av tysken Lucas Meylandt. Snidade dörrar,
refflade pilastrar, skulpterade kolonnkapitäl och överstycken, konstfullt sirade gueridoner,
möbler, väggmålningar och prydnadsföremål — allt bidrar till intrycket av en slösande
prakt i en enhetlig och från barockens grova överdrifter renad stil.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/5/0410.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free