Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
5B(oni|Tep3)}3nfl&.
prästerskap polemiserade mot »de
hemliga samkväm, som denna tidens
heliga så högt och nödigt skatta» och
beskärmade sig över att »skräddare
och skomakare begynt att predika»,
så gav han nog uttryck åt vad man
allmänt tänkte och kände inom de
ortodoxi kyrkliga kretsarna.
Men åter besannade det sig, att
inga yttre åtgärder och inga verop
kunde hindra en religiöst livskraftig
rörelses frammarsch. Många voro
de orsaker, som medverkade härvid.
En viktig omständighet var, att en
rikhaltig pietistisk litteratur nu
började spridas och läsas, framför allt
i städerna. Det fanns visserligen
förbud mot att införa sådana böcker,
som »undergräva vår evangeliska
lära och befordra pietisteriet». Men
trots detta inströmmade en mängd
dylika förbjudna böcker. Dessa
spredos genom lån eller —- detta var nog
det vanligaste — genom avskrifter.
En mängd handskrivna traktater,
} TO<1> <3amf. ©fpl.
CS£ ca ©JlflgnaD p
CS£ SRoc«® fl.7: *4, f. m. 6
Di< fuicftfam 7
jfa måbcclef, 8
* <Pm öen i£«’fge 2U»öaa 2,’mbrtf, Joh. iS.
ao©.4.«.W , JBafilia 9
Räg Dtrö’ B. f{.i:i3,f.m. ka
in< mebroarml 11
fal» nlgn uJ(lan 12
ta, alla Dagar, 1}
SS ft.7;2},f. m. 14
SS oc< dVJ), gijiocc ip
Joh. i5.
aHf fa» 33cDa.
fa, CatiDfmanncn 17
artf af ((FricD.fjet. ij
mil (0 5 90b 19
nen,_____fScfjoppnfng. 23
I KCD,
T- m,
fl.
8:35-8:19
8:42
8:4*»
9?pa 01.
16 0’J)crtgr(nu«
17 S Sorpeä
18 5 Cdt Den f)t\.
19 i >J3ofenlia
21 Tt donflantia
ai S ^rnmting
23 O DeftDmué
24 £ iXogafiuJ
ap 8 Urban.
a<5 £ Gl«ii([j.
* Cbtiflua låter flt bcMa,
87 Sfonc < ©onoag
28 3)?«.@iIt!geD.
29 I 2. föåogcb.
30 o SSafilJiji
}i sCfir.-pmi:
f.f;
töfllert u» 1 HCD, l_©ol«ti up
0. . min. S-m. 10. S. . min.
17 fl. V 40 fl. 8:2, 2P IU 3: 25-
19 V- 3<S 8:24- 27 V : 22
21 V- 31- 8: 28- 29 3: 19
*3 3: 79 8:32 I33 V- 16
Några blad framåt i förut omtalade
almanacka finna vi »Blomstermånad» (maj), och
här infaller bönsöndagen med sina bägge
»gängedagar», också markerade som
helgdagar. År 17 i1 avskaffades dessa som
överflödiga, men redan 17i3 återfingo de sin
betydelse: i kyrkan hölls predikan, följd
av katekesförhör. Men tillika framhöll den
kungliga förordningen det som nödvändigt,
att »denna författning icke må varda till
lättja missbrukad»; efter gudstjänsten
återgick man dessa dagar till vardagssysslorna.
religiösa brev och uppsatser spriddes på dolda vägar från man till man.
Denna »underjordiska litteratur», såsom den träffande kallats, tävlade i
både omfång och betydelse med den tryckta litteraturen.
Betydelsefullt var även det tillskott, som den pietistiska rörelsen erhöll
genom de karolinska krigsfångarnas hemkomst i början av 1720-talet.
Borta i de sibiriska fånglägren hade nämligen många av karolinerna gripits
av en allvarlig och innerlig fromhet i pietistisk anda. Efter hemkomsten
fortsatte de att verka för de idéer, som de i fångenskapen vunnits för. Det
för framtiden viktiga var, att bland dessa pietistiska karoliner funnos flera
socialt högtstående män, som hade möjlighet att göra sin stämma hörd
både i riksförsamlingen och i det allmänna kulturlivet.
Den viktigaste faktorn för pietismens stora frammarsch — om man nu
Sv. folket genom tiderna VI. — 6.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>