- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 6. Frihetstidens kultur /
86

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Spejar man efter den djupaste orsaken till pietismens nederlag, finner
man denna däri, att den religiösa reformrörelsen ännu icke trängt
tillräckligt djupt in i kyrkan och därför ej heller motsvarade något större behov
inom denna. Såsom tidigare påpekats, var det alltjämt den ortodoxa
kris-tendomsåskådningen, som präglade svenska folkets flertal. Detta förklarar
också, att kyrkoledningen lyckades genomdriva än strängare åtgärder mot
de nya religiösa rörelserna.

Främst bör här nämnas det med Arvid Horns tillhjälp genomdrivna
s. k. konventikelplakatet av år 1726. Denna förordning, som under mer
än ett sekel framåt skulle spela en så ödesdiger roll inom svenskt kyrkoliv,
gav dödsstöten åt pietismen i dess kyrkovänliga och konservativa gestalt.
Nu medgavs endast husandakt i en mycket inskränkt omfattning. Såsom
»en skadlig nyhet» förbjöds att »uti private och enskilde hus man- och
kvinnkön, gamla och unga, kände och okände, få eller flere, skola hava
frihet sig att samla och tillhopa komma, allt under förevändning att bruka
sin andakt och enkannerligen gudstjänst». Den som anordnade en dylik
olovlig sammankomst skulle dömas till dryga höter, vilket i brist på
penningar kunde förvandlas till fängelse på vatten och bröd. Även deltagande
i en konventikel belädes med bötesstraff.

Samtidigt ålades emellertid prästerna att hesöka byarna på landet och
husen i städerna för att befrämja folkets kristendomskunskap. Det var
det direkta upphovet till de ända in i våra dagar förekommande s. k.
husförhören.

DEN RADIKALA PIETISMEN.

Den närmaste följden av konventikelplakatet blev, att den konservativa
kyrkovänliga pietismen avlöstes av en radikal kyrkofientlig riktning. Det
motstånd och den förföljelse, som pietismens anhängare utsattes för, bragte
nämligen de radikala tendenserna i dagen. Men i grund och botten var
det de inre konsekvenserna av den konservativa pietismens egna tankar,
som ledde till denna utveckling. När den religiösa subjektivismen väl
vaknat hos den fromme pietisten och denne börjat förlägga tyngdpunkten
av sitt religiösa liv till hjärtats inre upplevelser, låg det nära till hands att
åt dessa inre erfarenheter giva vitsord framför Skriften och kyrkoläran.
Under inflytande av mystiken framkom tron på »det inre ordet» som den
religiösa kunskapens källa och det religiösa livets norm. Det dröjde icke
länge, förrän dessa mystiskt påverkade pietister i förvissning om sin ny-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/6/0098.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free