- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 6. Frihetstidens kultur /
102

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I Sydsverige var den dominerande personen inom den herrnhutiska
väckelsen prosten i Allerum Johannes Nicolaus Sundius. Hans gestalt fick
tidigt något av patriark över sig, och hans religiositet kände redan från
hörjan frändskap med den herrnhutiska fromheten. Det var av
utomordentlig betydelse, att en man som Sundius framträdde som rörelsens
ban-brytare. Det låg en sådan helgd och manlig tyngd över hans person och
hans förkunnelse, att både vänner och motståndare böjde sig i respekt och
beundran därinför. Herdatjället i Allerum framstod för samtiden som en
fridens helgedom, där husfadern — som det heter i ett dåtida dokument —
»förde evangelii ord i munnen och en evangelio värdig vandel i levernet».
För en lång rad av präster, vilka kommo som adjunkter till Allerum, blev
Johan Sundius som en andlig fader, och han kom därigenom att sätta sin
prägel på det sydsvenska fromhetslivet för långa tider framåt.

På detta sätt spreds nu den herrnhutiska väckelsen under Frihetstidens
två sista årtionden från präst till präst, från församling till församling.
Huru stort antalet var, är omöjligt att avgöra. Det var ej så överväldigande,
om man räknar enbart med dem, som stodo i direkt förbindelse med
diaspo-ra-arbetarna och Herrnhut. Men man måste taga i betraktande, att det vid
sidan av herrr hutismens stamtrupper fanns stora skaror, som gripits av den
herrnhutiska religiositeten utan att känna till vare sig Zinzendorf eller
Herrnhut. I motsats till pietismen, som mest rekryterades ur adels- och
borgarkretsarna, nådde herrnhutismen ut till folkets breda lager och utgjorde
sålunda ett demokratiskt inslag i tiden med möjlighet att överbygga många
klyftor mellan de olika samhällsskikten.

Ur propagandasynpunkt betydde emellertid den nyskapade herrnhutiska
litteraturen mer än något annat. I de bildade kretsarna, där man förstod
tyska, lästes Zinzendorfs tal och skrifter mycket flitigt. Men även de mera
enkla lekmannakretsarna fingo under dessa år sina litterära religiösa behov
väl tillgodosedda.

Under titeln »Nådenes ordning till saligheten efter Jesu härliga
evangelium» utkom år 1742 en från tyskan översatt liten skrift, som blev de
svenska herrnhutarnas främsta uppbyggelsebok. En storartad framgång
erhöll den lilla boken. Redan under det första årtiondet såldes den i
omkring 18,000 exemplar, en oerhörd siffra på den tiden. Man kan väl förstå,
att boken rönte en sådan åtgång. Här mötte de fromma i landet en
skildring av den själens kamp och vånda, som de själva utstått, tills de nått

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/6/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free