- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 6. Frihetstidens kultur /
240

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sattes med arbeten i Rikssalen. Han fick också i uppdrag att utföra
monumentala statyer, avsedda att uppställas i Stockholm: Gustav II Adolf (en
skiss färdig 1758) och Gustav Vasa. Denna senare staty blev först färdig,
och Gustav Vasabilden utanför Riddarhuset, uppställd 1774, är Sveriges
första friluftsgestalt av denna art. Det var hos L’Archevesque som Sergel
nu utbildades, och med denne börjar även på hildhuggeriets område en
nationell svensk period. Om Bouchardon ännu kvarstod på barockens
stadium, så hade L’Archevesque i flera avseenden tagit intryck av rokokon,
och Sergels första lärospån uppburos helt av sirligheten och gracen i denna
stilfas.

På måleriets område gick utvecklingen raskare, och tillslutningen blev
vida starkare. Från utlandet hade vi under den karolinska tiden hämtat
de förnämsta krafterna, nu blir Sverige också givande, i det att ett stort
antal målarkonstens adepter för längre eller kortare tid finna sin utkomst
i utlandet, några av dem framträdande bland Europas förnämsta.

Vid Tara vals sida verkade som lärare i Ritarakademien Johan Pasch
och Olof Arenius. Den förre var dekorationsmålare — särskilt framträdande
i Slottskapellet — men utförde också porträtt (se t. ex. den s. k. Hönstavlan
sid. 237), liksom hans hroder Lorens Pasch (d. ä.). Arenius blev en av de
bästa porträttmålarna under den äldre tiden. De mest anlitade konstnärerna
på detta område under den tidigare Frihetstiden voro annars ett par äldre
mästare, Georg Engelhard Schröder och Johan Henrik Scheffel. Schröder,
lärjunge till David von Krafft och efterträdande denne som hovkonterfejare,
utförde också religiösa och allegoriska bilder, vanligen i stort format (se
t. ex. sid. 21); han representerar ännu den tunga barocken, under det att
Scheffel, liksom J. Pasch och Arenius, söker att nå rokokons lättare effekter.
Det nu åter moderna gouache- och miniatyrmåleriet fick en representant i
Niclas Lafrensen (d. ä.).

Till England hade utvandrat Michael Dahl och Hans Hysing, båda
habila porträttmålare och i sitt nya fosterland väl ansedda. Till Tyskland

PLANSCH Å MOTSTÅENDE SIDA. Att leka var under rokokon en respektabel och
naturlig sysselsättning också för vuxna; på vår plansch se vi ett elegant sällskap under en
»fete galante» leka blindbock t en fransk salong; en av damerna tar sig just för att lekfullt
kittla »blindbocken» på kinden med en gåspenna. — Den lilla målningen (dess format är
knappa tre gånger så stort som reproduktionen här) tillhör dem, som genom C. G. Tessin
inköptes i Paris för Lovisa Ulrikas samling. — Oljemålning av N. Låneret. 1730-talet.
Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/6/0292.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free