- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 6. Frihetstidens kultur /
364

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bland förnäma och anstolta damer. Rikt snidade möbler med prunkande
förgyllning, stora, tunga skåp i polerat trä, gobelänger med vävda skildringar
av berömda fältslag, gyllenläder i guld och färger äro kännetecknande för
den. Men med det börjande 1700-talet förbytes denna prakt i en nyktrare
och allvarligare konst, mera ägnad att passa den sjunkande rikedomen och
det förborgerligade samhället. Dess inspirationskälla är de demokratiska
handelsnationerna England och Holland. Lättare möbler, ofta av exotiska
träslag, hämtade från andra sidan av jordklotet, skåp och bord med faner
av polerad masur och alrot, tapeter i stonnönstrig stoffteknik på väv eller
papper höra till dess särmärken.

Det vore emellertid oriktigt att tro, att därmed impulserna från konstens
och smakens land framför andra, Frankrike, skulle ha blivit helt avstängda.
Under hela 1700-talet äro kulturförbindelserna med detta land obrutna, men
vid sidan därav framträder detta engelsk-holländska inflytande som ett
särskilt under den äldre Frihetstiden märkbart element. Och då mot seklets
mitt och slut den franska smaken som aldrig förr sätter sin prägel på tiden,
finna vi som en underström detta borgerliga element, vilket ger en nykter
balans åt den svenska kulturen.

YPPIGHETENS NYTTA.

En ivrig samverkan av många krafter medförde en hastig förbättring
av det ekonomiska läget, och näringslivet övervann fortare än man väntat
följderna av det stora nordiska kriget, så att ett allmänt välstånd inträdde.
Hand i hand med välståndet kom även lyxen och njutningsbegäret. För
den nya generationen blev den karolinska tidens enkelhet och stränga seder
något främmande, som icke överensstämde med tidens ideal. Visserligen
längtade en och annan tillbaka till gångna tider, då flärdlöshet, rättframhet
och andra svenskmannadygder voro kännetecknande för ett härdigt och
sunt liv, och regeringen sökte genom överflödighetsförordningar stävja den

PLANSCH Å MOTSTÅENDE SIDA. Grevinnan Ulla Tessin i sitt stucliekabinett på Åkerö
slott. Det är ett rikt möblerat rum i rokokons intima och personligt präglade anda.
Väggarna äro klädda med blommiga tapeter. På bokhyllan står en kinesisk
»oppsats-potta»; eller måhända en fajanskruka i blått och vitt från Delft. Själv är grevinnan med
fjädern i hand sysselsatt med sina räkenskaper, sin dagbok eller korrespondens vid ett
rikt ornerat skrivbord, som vid gaveln har en uppbyggnad med hyllfack. Däröver hånger
en pendyl i förgyllt foder. Färgglädjen i rummet förhöjes av en orientalisk matta. —
Akvarell av Olof Fridsberg. Privat ägo.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/6/0442.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free