- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 6. Frihetstidens kultur /
366

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Men vid sidan av den lätta graciösa formen kännetecknas rokokon av
en utsökt känsla för färgen. Glada och ljusa färger ingå här en oupplöslig
förening med linjespelets naturliga rytm. Då man i våra dagar ofta ser
rokokomöbler ommålade i glänsande lackvit färg med förgyllning eller
bronsering, har därmed till nackdel för stilen en mycket stark
förvanskning ägt rum. Rokokons färger äro lätta, pastellartade, i pärlgrått, rosa,
blålt, grönt, lila och gult. Allt förenar sig i en samklang av ljus och glad
livlighet. Det är en fjärilslek och liksom fjärilsleken en skimrande, kort
sommarsaga.

I denna lekfullt arrangerade värld, där tidens människor sökte
njutningen och behaget, insmög sig också ett drag av exotism. Redan vid slutet
av 1600-talet hade man i Europa blivit förtrogen med den fjärran Österns
konstprodukter och fattat behag till dem. Kinesiska och japanska
lackmöbler, porsliner och sidentyger hade börjat införas av de ostindiska
kompanierna, och här hemma hade, sedan det Svenska Ostindiska kompaniet
igångsatt sin verksamhet, stora mängder av detta gods funnit avsättning.
Österns utsökta produkter voro både till sin formvärld och sitt innehåll i
släkt med rokokon, och det är därför ej underligt, om den europeiska
konsten tog intryck därav.

Men rokokon blev mera än en stilart inom den tillämpande konstens
område. Först med dess tidsskede kan man säga, att heminredning i mera
modern mening kom till utförande i bredare folklager. Så märkvärdigt det
än kan förefalla, blev denna konst, som i sin form synes mera tillkrånglad
och mindre ändamålsenlig än någon annan, av betydelse ur praktiskt social
synpunkt. Storhetstiden uppbar en herremanskultur, som infattades i
barockens pompösa och opersonliga miljö. Vid sidan av denna kvarlevde ännu
hos de lägre stånden en av tidsstilar föga berörd, från fäderna nedärvd
in-redningskonst med väggfasta bänkar, sängar och skåp, kistor och säten.
Denna äldre heminrednings form var standardiserad och gav föga rum åt
den individuella smaken eller det personliga behovet och bekvämligheten.
Rokokon gjorde en bräsch i denna traditionalism och skapade genom sina
nya möbelformer och typer möjligheter till en personligt präglad
hemtrevnad och behaglighet. På så sätt frigjorde den människorna långt ned i
borgerliga kretsar från den äldre heminredningens schema. Det var blott
bönderna, som kommo att i stort sett förbliva oberörda av denna förnyelse
liksom över huvud taget av rokokon som stil. Först under senare delen av
1700-talet växer intresset för jordbruket och dess näringsidkare. Man har

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/6/0446.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free