- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 6. Frihetstidens kultur /
369

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

pulser, vilka omsattes av en stab utländska och svenska konsthantverkare.
Prins Gustavs (sedermera Gustav III) sängkammare från 1750 är ett
utomordentligt exempel på Hårlemans rumsinredningskonst och på skickligheten
hos hantverkarna, Serafimerordens sal i slottet, av ett strängare kynne, visar
Adelcrantz’ nyktra och behärskade stil. Rehn, den yngste i raden, vars
insatser till stor del falla inom den gustavianska stilens epok, kan studeras i
hans berömda inredningar på Väsby och Övedskloster. Härmed är också
angivet den utstrålning, som från slottet skedde till herrgårdar och
borgerliga residens. Vid slottet uppfostrades arkitekter och hantverkare, vilkas
erfarenheter och arbetskrafter kommo hela landet till godo.

I det föregående ha vi uteslutande satt rokokon i förbindelse med
rums-inredningen. Detta är väl motiverat, ty det är på detta område den gjort
sina största insatser. Men även inom den yttre arkitekturen har den gjort
sig gällande, ehuru dess kännetecken här icke äro så i ögonenfallande. Den
starka kraften är även nu Hårleman, vars namn forbindes med ett stort
antal herrgårdar, kyrkor och profanhus. Från hans tid kan man datera
uppkomsten av den statliga byggnadskontroll, som vi ännu äga i
Byggnadsstyrelsen, och vars verkningar under snart två sekel varit av utomordentlig
betydelse för vårt byggnadsväsens sunda utveckling. Hårleman är fader till
den svenska herrgårdstyp, bestående av ett tvåvåningshus med
framspringande risaliter, vilken vi gärna nu betrakta som den traditionella formen.
Bland hans större anläggningar må främst nämnas övedskloster, där det
lyckats honom att med relativt små medel genom gruppering av
flygelbyggnader, murar och park skapa på en gång den monumentalitet och den intima
förbindelse med naturen, som voro tidens ideal.

ROKOKONS RUMSINREDNINGSKONST.

Det nya i rokokons rumsinredningskonst är dess behov att så att säga
slå ut väggarna. Barockens fasthet och tyngd, som underströks genom
väggarnas uppdelning med kolonner, vilka uppburo kraftigt springande
taklister, upplöstes helt i den nya stilen. Väggarna indelades visserligen
fortfarande i fält, men mellanrummen mellan dessa fylldes av lätta,
naturalistiska blad- och blomsterslingor, och fälten själva tvungos att draga sig
tillbaka med hjälp av olika konstnärliga medel. I slottens praktfulla inredningar
äro väggarna helt hoaserade, d. v. s. klädda med paneler och listverk i
skuret trä, som behandlas med målning och förgyllning. Medan själva

Sv. folket genom tiderna VI. — 24.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/6/0451.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free