- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 6. Frihetstidens kultur /
376

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sågo sina verk goda. Bland sådana snickare, vilkas signaturer vi känna, äro
att nämna Christian Linning, Lars Nordin, Johan Henrik Reimers, Mattias
Engström, Nils Dalin, Chr. Willkom och Christoffer Tietze. Det största
antalet möbler sakna likväl signering. Medan man känner något mer än tjugo
mästaresignaturer, voro de i Stockholm arbetande verkstäderna under denna
tid mer än åttio. Från snickarna skilde sig stolmakarna, vilka voro förenade
i ett eget ämbete. Både snickareämbetet och stolmakareämbetet i
huvudstaden försågo mot periodens slut sina godkända arbeten med en särskild
stämpel. Dessutom kan man på en del möbler återfinna hallrättsstämplar
både från Stockholm och andra städer. Från landsortsstäderna äro i övrigt
blott få mästare kända.

Arbetet bedrevs ofta efter förlagor, ritningar och modeller, som
hämtades utifrån. Flera med landskap och kineserier målade väggdekorationer
kan man följa till bestämda kopparstick, merendels efter franska konstverk.
Men även de svenska arkitekterna, sådana som de förut nämnda Hårleman,
Adelcrantz och Rehn, utförde ritningar till möbler och konstföremål. En
mångsidigare samverkan än förr inleddes mellan de olika
hantverksämbe-tena. Urmakaren måste få sina snidade, målade och förgyllda foder till
pendyler och ståndur från snickaren liksom spegelmakaren sina ramar.
Snickaren å sin sida var nödsakad att vända sig till en annan yrkesbröder
för att erhålla de beslag av skilda typer, varmed han så rikligen försåg
sina möbler. Specialarbetare utbildade sig, och industriella anläggningar,
manufakturverk, upptogo tillverkningen av vissa artiklar.

SIDENTILLVERKNINGEN.

En vara, som — såsom vi sett i kapitlet om näringarna — vid denna
tid rönte stor efterfrågan, var sidenet. Detta användes utom till kläder i
mycket stor utsträckning till inredningen av bostaden. Vid överklädsel av
möbler, till sängomhängen och väggbeklädnad, överallt hade man bruk för
sidenbrokader. Tidvis infördes dessa från Kina och Frankrike. Men staten
understödde även en inhemsk industri på detta område, vilken mot mitten

PLANSCH Å MOTSTÅENDE SIDA. Rokokons lössläppta färgglädje och ohämmade
form-skapande kommer måhända mest påtagligt till sin rätt inom fajanskonsten. Denna terrin
är tillverkad vid Marieberg, som grundlädes under rokokon och genom sina moderna
tekniska resurser hade möjlighet att framställa alster, som stodo på höjden med vad
Europa då kunde prestera. — Kulturhistoriska museet, Lund.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/6/0458.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free