Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
De på denna och närmast följande sidor återgivna bilderna av bl. a. Sergel och Martin,
alla utgörande intima och träffsäkra snapshots frän en sida av svenskt liv på 1700-talet,
äro här medtagna för att belysa supseden. Härovan: Prästen kommer på sjukbesök och
välkomnas vid ankomsten med en sup. — Akvarell av Elias Martin. Nationalmuseum.
norlunda ställde sig
allmänheten, sedan år med
goda skördar infallit, men
framför allt sedan kronan
själv för egen vinst börjat
bränna. Då tog
lönnbränningen för varje år
alltmer fart.
Kronobetjäning-en lät ofta besticka sig
av allmogen, som ibland
verkställde formliga
sammanskott för detta
ändamål. Men
smygbränning-ens utrotande var ett
oeftergivligt villkor för
kronobränningens
framgång. Nu började därför
ett krig mellan statsmakt
och allmänhet, liknande
1 det myller av olika, inte sällan finkeldoftande typer —
åtskilliga ha återgivits i bd 6 av detta arbete —, som
Elias Martin mötte på Stockholms gator och med några
impressionistiska streck och snabba penselsvep
avtecknade, befann sig också, kan man säga, den förste kolingen
— han avviker så föga från sin genom Albert Engström
mera berömda avkomling, att namnet osökt faller
betraktaren i minnet. — Teckningar å Nationalmuseum.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>