- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 7. Den gustavianska kulturen /
178

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dessa frågor ha förblivit obesvarade. Vare sig Bellman har känt den
verklige Fredman eller ej, säkert är, att hans personliga öden, så långt de äro
kända, ha nästan intet att göra med epistlarnas Fredman. Ofta är det
skalden själv, som talar med Fredmans röst, men på samma sätt som
Karl-feldt med Fridolins. Skalden är en annan i sitt liv än i sin dikt. Om han
föredrar att tala i en annans namn, så har han därmed sagt ifrån, att han
inte vill stå för allt vad hans andra jag kan yttra eller eljest ta sig till. Alla
dessa uppmaningar att supa och älska ges dock icke i Bellmans eget namn.
Den saken borde vara klar, men alltför många klumpiga missförstånd visa.
att den aldrig kan framhållas nog ofta och nog starkt. Att det finns en
djup inre frändskap mellan skalden och huvudpersonen i hans diktning,
kan inte undgå någon som trängt in i denna. Den antyds redan i den
påfallande namnlikheten: Bellman — Fredman (bellum = krig), som kanske
just blev avgörande för valet av konstnärssignatur.

Förut hade Bellman skämtat med Gamla testamentets vördnadsvärda
gestalter. Nu kom turen till Psaltaren och Pauli epistlar. Fredman
förvandlades i ljuset av hans fantasi till en apostel för guden Bacchus, som i sina
»epistlar» förmanar och styrker sina trogna. När Paulus hade sagt:
»Dricker eder icke druckna av vin, varav tvgellöshet kommer», så förkunnas
här helt andra läror:

»Käre bröder, så låtom oss supa i frid,

I denna här världenes ondsko och strid.»

Episteln n:r 5: »Til the trogne Bröder på Terra Nova i Gaffelgränden»,
som inleds med denna förmaning, är den enda som verkligen är ett
sände-brev i bibelstil och brukar därför anses som den äldsta. Den är fylld av
komiska förvrängningar av de upphöjda bibelorden, t. ex.:

»Gå då ödmjukt till flaskan, inbördes gutår!

Gå baklänges bort, där som nykterhet rår!»

Bellmans bibelparodier ha kommit många att tvivla på allvaret i hans
kristendom. Saken är enklare, än den ser ut. Bellman var ett barn av upp-

PLANSCH VID DENNA SIDA. De äldsta skillingtrycken med Bellmans sånger äro
numera stora sällsyntheter. Det tryck, som här återges, är intressant även därför, att det
uppvisar ett flertal varianter och en hel del andra verser än den tryckta texten av epistel
62 —- bland annat observerar man, att början av dikten i de vanliga upplagorna lyder:
»Movitz valthornet proberar». — Exemplar i Kungliga biblioteket och De la Gardieska
arkivet, Lunds universitetsbibliotek.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/7/0210.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free