- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 7. Den gustavianska kulturen /
182

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

»7’renne musiquanter» på Bellmans tid. Två blåsa oboe, en spelar fiol, på stolen i
förgrunden ligger en luta -— alla instrumenten lika vanliga i Bellmanssångens
rekvisita, dit man också lätt räknar buteljen och kruset. — Oljemålning av Pehr Hille-

ström, 1793. Privat ägo.

med den allmänt kända, vackra melodien till »Märk, hur vår skugga»
(epistel 81), som mycket väl kan vara av Bellman själv. Men man kan gå ett
steg vidare. När det har kunnat visas, att flera texter ha nykomponerats,
så ligger det närmast till hands, att skalden själv har satt musiken till sina
ord, kanske hiträdd av den tyskfödde Joseph Martin Kraus, som i motsats
till den närige Åhlström stod honom nära som vän. Är gissningen riktig,
så skulle vi ha Bellman att tacka för de sköna melodierna till »Fjäriln
vingad» och »Träd fram, du nattens gud». Mycket påfallande är dessa båda
modernt-romantiska sångers starka släkttycke, som tycks hänvisa till en
och samme upphovsman.

Trots motgångarna på 1770-talet hade episteldiktandet aldrig avstannat,
fastän ådran inte flödade som förr. Både under detta och följande decen-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/7/0216.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free