- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 7. Den gustavianska kulturen /
235

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

; jy^S.

’SliftWt i boa fom ir ftrfb.13 i »Her ben 12 i«»T:i lierj ben t)dr inrfittabr @fdbc*^Mofffn.

§orffl4l^ ^11 Tnrgedie^Corøedic pit 1 5 vpnnijjar.

j AtallnD.____ 4 ,<«** ~:;3.

yi|»ti]Tt:imichali).

ib>r Äc*»in^%rriid< ettg SKMcmcntf <ir i llrfafcr, uprem tn annjTa
li fterfbr ärfft bbaft bmtttici o<b btflcatliawtmtr* 1rtbi-jtonunaen M at frålfo fif 9«ifc, cd) Unbtrpiijtfv
tfrdn nVnUmaiimb<r.,i.i<!, iåtulairt ’bibub,’(Wni tuCfMfbrb MrM o, ,n farnmjKia cArnij rJtaifroaitj)
r.»« fmf ii-ih.7fi.-i. 17in.i. Minh.i. <jafna p* urfmntga |TuUr <it bafta (aga$

..Ic^flnip.aMth Gfrifrocn til

■. ,:*.z fi u tuta. ii’jfi/tLn af,tr- f
*t*iz //?*■* ItfF**,
hUfta;-pufl&ub« I’iccen, »ma.

-

^jpiteneui..

ftj’r efter K-trlbfned.^optliV^junbw 5

9lr ott btf obuactwafotftt, fdfom #amui, tiunri}aiw, iama, eunea, «i>ihumw u«|.«uh»u |.«h»«i v«*» «u*>«
S S o, Thor M» OJen. fi Ml oBa frilMfc&itt fftMnKtaMiS fhriiMP n»W rirftii« MMenem mal«
i bmSfcunarr« SMitfUlfh æoiMii 9Kr iMunl rco Drana fa arernma, tom i t>« nnot »imiiitltn MM
fivib.inM Mfallnina» hmiftfn f frit (tulle Isct^as pä bmtifa aamla Sober cbjabcrtnoMr, uffdlio hen lia et
billrt S imlthwtt tåh fttl.inMi.il mibbrln, bioilPtt ttfåne ihtr .dominant niicfioä, bol rarste »Ufot
3an5fr1lD.fi llilllt Imk M Upfali på ti ‘aanjfj btfiihntrlijil fält, foin.fblicr:

Rcpreieacationrftic dro fbliclllbt

•aberbvober, tiffiiflc hen fii) tt

*



mio. 3Pif.It fil»Prologen, Thor M5 Oden, -m* lunte oifi tlift, fm fol« €»««? m* en total unbrt«
oanj, famt Friggufem Irfhntrlijrlp hett-.’ .«u>m4

21I0 SSiirbPlbcn fem fbrfiinnae XemnMcné bcfalfmn««r/. »ti

-tio’ ProcesliontlQfftft/ fem |Ttc mrt filiw. ^

i io 31’ifaé en Ruminution tmb gmigfniDiesnnfWnf? til Lprah. fom tfrrt Semmätnä kfnffmn.t (tulle i
’ ftc hmatfcn fla» eller oflå», intet bage® intet nart, intet Olø o* intet 3icban, intet dtønbtS, intet,
nbanMi eller ii.imbc-i. Sfinw tftec alttitfetnie ombielnM fat, utttøbebo,t Uiiii, fir namn til cwdr.
belia ihmmu’lfc, ibet hon 6ltf ntforab ort> front tlieh’fit 3l»fetS btotfninfl,
icmttbttatDiftinsjsSSiatf-iwben, fom t Ujrfato infallet f tn 16 Fetymmii til efm.) åminnel|e 6åc namn eftet Stfltning Dila.

*,fiajl4n,i.U:

iA I

t luZcnk 11 u (hr

.. 2ilmcra^6itfMjfr: A rJTte.’ - u

itollimf Arletium Mllficuflt#. tiptiwn

•.Mflio,, Conicj^ i.fh Ac>, bit ,C’ J-iiämtai-jmn

. rv/énlxhé.

■fl ~ (f mcllon bddC* ricccr»? ptpart <n Solo Aria.

-v.iW o^Bnhiatir u-fé tmet t Wrnt, ut an aElecon Biletter, fom tinmits trtö Comedkn efto mfitagni ifrän B. 1.
Comcdicn dr inrowb ÄdUarmdilarrn Egge,*

m si) fer helte. 4r n luefa liwinaD fi I’iimici U>a,ru, fora fan egn«

Sti*

■ -:>.cefiflåb-mtl H Rala fcijreåta? aj qrasim od) för n;«ei> M». » * Wi Iwioafi »d l’rimiar Ua.ru, fora’fon fpra* «6 tfftula« ifut Ul)0*.

......- i.« ’briterne Oro. Jtw. ©al. ©re. Il . *

■rff-JWpt Fiimitr - • ’ _Ji. ■—4 wS— %>>!**»£ Ul

r- • \ ■ aéii

in %,

itu etåraitlcte» I

U*j.} rJ . d‘>. ’..lit-

Teateraffisch till uppförandet av Messenius’ »Drottning Disa» och komedien »Arlequin
musicant» hos källarmästaren Egge i Norrköping 1765 med noga angivande av den första
pjäsens innehåll och av priserna för de olika platserna. Att man tänkt på publikens
trevnad även i andra avseenden framgår av den lilla betecknande notisen: >På det respective
dskddarena ej skola besväras af qvalm och för mycken hetta, är en lucka inrättad på
primier logen, som kan öpnas och tilslutas efter behag». De handskrivna anteckningarna
äro gjorda av någon latinkunnig person. — Efter original i Drottningholms teatermuseum.

Men också i fråga om denna kungliga teaterpassion gäller det att ett
mindre fördomsfullt betraktelsesätt kan ställa saken i en ny dager och
därigenom också föra oss den historiska sanningen närmare. Gustavs passion
för teatern — som han för övrigt delade med flertalet samtida furstar,
realpolitiker som Fredrik den store och Katarina II icke undantagna — var
endast en annan sida av hans medfödda begåvning för teater; i detta stycke
var han sina samtida inom de europeiska furstehoven ojämförligt
överlägsen. När han nu satte in så mycket av sina bästa krafter på att odla denna
begåvning, skedde detta ingalunda enbart eller ens företrädesvis för att
skaffa sig själv förströelse eller av någon egocentrisk lust att göra sig själv
gällande som konstnär. Gustav III ville något med sin teater. Vad han ville
är ganska väl uttryckt i Michelessis ovan citerade programuttalande. Han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/7/0285.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free