- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 7. Den gustavianska kulturen /
246

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ledningen till denna tillbakagång
är redan nämnd: bristen på
dugliga inhemska skådespelare.
Enstaka försök gjordes visserligen att
med artister från operan framföra
franska tragedier i översättning
eller bearbetning, men utan större
framgång. Så återstod då för
kungen intet annat än att tillgripa
samma utväg som Lovisa Ulrika, innan
hon fått sin franska trupp: att låta
hovets amatörer själva öva in och
inför den intima hovkretsen
framföra valda stycken ur den franska
repertoaren. Kungen och alla hans
syskon deltogo livligt i dessa
dramatiska nöjen. Vid ett par tillfällen
stegrades denna dramatiska
aktivitet till verklig yra. Det var under
några av de traditionella julsejourerna på Gripsholm 1775 och följande år.
Nyåret 1776 utförde kungen själv under loppet av fjorton dagar icke mindre
än fem stora tragediroller på inalles c:a 2,500 alexandriner och därtill
huvudroller i flera komedier, ett bevis bland annat på hans enastående goda minne.
Man gjorde honom emellertid föreställningar om det olämpliga i att han som
kung visade sig i teaterkostym på scenen, och han upphörde också från 1776
därmed.

Delagardieska palatset, som tidigare varit
arsenal, inrymde sedan 1793 Dramatiska teatern.
Här synas Stockholms jungfrur ivrigt studera
»operaafichen» på »arsenalsmurn». —
Akvarell av Elias Martin. Nationalmuseum.

Men sitt intresse för den seriösa dramatiken med litterär syftning släppte
han dock icke. Svårigheten var blott att skaffa tjänliga organ för den.

För att nå målet gick han fram på två vägar.

Dels inkallade han 1781 en ny fransk teatertrupp av hög kvalitet. Den
första tiden spelade denna endast på de privata hovteatrarna. Utom den
1766 av Adelcrantz byggda Drottningholmsteatern hade man låtit inreda
en ny praktfull teater på Gripsholm, byggd av Palmstedt, och ännu en på
Stockholms slott, dekorerad av Louis Masreliez, båda invigda 1782. Ledare
för och främste skådespelare inom denna franska trupp var Jacques Marie
Boutet de Monvel. Denne märklige man, som även själv var en flitig
dramatisk författare, var en av Frankrikes allra främsta sceniska artister och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/7/0296.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free