- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 7. Den gustavianska kulturen /
291

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dessa stildrag
bibehålla sig och fortleva fram
till 1780-talets mitt, då
nyantiken efter Gustav III :s
återkomst från Italien gör
sitt inträde i Sverige.
Sällan har väl en stil så
hastigt gripit kring sig som
denna. Suveränen ivrade
för dess spridning och
de flesta unga konstnärer
med anlag sändes till
Italien för att utbilda sig i de
nya lärorna.

Nyantikens speciella
kännetecken ligger i dess
konsekventa utnyttjande
av de klassiska formerna,
sådana man nu lärt
känna dem genom ett mera
ingående studium av
antikens arkitektur.
Kolonner och trekantsgavlar
hörde till de
nödvändigaste rekvisita; man sökte skapa en klassisk enkelhet genom en till torftighet
gränsande sparsam dekor. De storslagna byggnadsverk, som planerades,
lämpade sig oftast ej för nordisk jordmån, och de med utförandet förenade
kostnaderna gjorde därtill att det mesta aldrig blev verklighet. Sålunda blev
följden tyvärr att den svenska byggnadskonsten vid 1800-talets inbrott var
en hlek avglans av det, som en gång varit. Den tyngdes ned av en tristesse,
från vilken den först sent skulle befria sig.

Den livliga byggnadsverksamhet, som efter Hårlemans tid
kännetecknade 1700-talets andra hälft och som kulminerade under Gustav III :s
regeringstid men tydligt avtynade efter hans död, var ej ett tillfälligt fenomen.

Gustav III :s regeringstid brukar vanligen räknas till den svenska
rokokons period, men efter konungens återkomst från Italien (1784) skedde en
allmän omsvängning i nyantikens tecken. Det var främst utgrävningarna

Ruinsfilen å Stora Väsby. Dekoren är ett verk av Jean
Eric Rehn, som även antages ha ritat byggnadens exteriör.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/7/0347.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free