- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 7. Den gustavianska kulturen /
317

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Av betydelse för hela 1700-talet blevo de Paschska och Krafftska
familjerna. Målaråldermannen Danckwardt Pasch inflyttade till Stockholm från
Liibeck. Han blev far till två konstnärer, dekoratören Johan Pasch och
porträttmålaren Lorens Pasch d. ä., vilken sistnämnde i sin tur var far till
den avgjort märkligaste i serien, den här ofta omnämnde Lorens Pasch
d. y. Hos denne förenades på ett harmoniskt vis familjetraditionens
särdrag med resultatet av en sällsynt gedigen fransk utbildning. Även en
syster Ulrika Fredrika Pasch ägnade sig åt porträttkonsten.

Krafftserien är också av särskilt intresse. Den svenske handlanden Erik
Krafft — så vitt man vet ej släkt med den tyskfödde David von Krafft —
hade en son Per. Denne skrevs först in vid Uppsala universitet, men
studenten blev snart målare och till att börja med elev hos den utmärkte
porträttören Johan Henrik Scheffel. Per Krafft d. ä:s barn voro Per K.
d. y., porträttmålare liksom fadern, och miniatyrmålarinnan Wilhelmina
(gift Noréus). — Om konstnärssläkten von Bredas förgreningar må också
erinras. Åtskilligt vore att tillägga. 1700-talet och det begynnande
1800-talet i Sverige skulle kunna erbjuda outtömligt stoff för en forskare med
generationsproblemet som huvudmotiv.

ETT SKEPP KOMMER LASTAT . ..

Den 1 september 1785 gled fregatten Gripen in i Stockholms hamn bland
annat medförande de antika marmorskulpturer, som den italienske
konstagenten Piranesi, son till kopparstickaren och samlaren G. B. Piranesi, sålt
till en av sina bästa kunder, konung Gustav III av Sverige. Det var icke
första gången under detta sekel som märkliga konstverk skeppades in. En
1700-talets speditionsfirma i Stockholm med ensamrätt att ombesörja
upp-packning och förteckning över ankommande konstgods skulle ha kunnat
överlämna en utsökt lista över europeiska mästerverk, som nu utgöra
toppunkter i vårt Nationalmuseum. En nutida konstforskare, som är
nyfiken på en tavla i t. ex. museets franska 1700-talssal, dess ursprung och
tidigare öden, går säkert först till något inventarium över »Kongl. Museums»
skatter. Han finner med största sannolikhet att den ingått i Gustav III :s
samling, tidigare i Lovisa Ulrikas och ännu tidigare i Carl Gustaf Tessins.
Genom den sistnämnde inkommo i landet de märkligaste konstverk, som
införts hit sedan drottning Kristinas tid.

Den franska rokokons sinnliga, lekfulla tavlor skeppades över. Med ett

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/7/0379.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free