- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 7. Den gustavianska kulturen /
331

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

grevinnan Amalia Ramels — mops. Intet är främmande för en målare
av Pilos typ, i mopsens fysionomi har konstnären med heligt allvar
analyserat väsentliga drag i färg och form. Icke alla hans 57 porträtt av den
danske konungen Fredrik V äro så psykologiskt fängslande.

I en ovan skildrad skulpturgrupp av Bouchardon ledes den blivande
konungen Gustav III fram till vishetsgudinnan. Han försvinner nästan i
den yppiga omgivningen av bevingade väsen och sinnebilder. Befria honom
från all denna spetsfundiga, lekfullt böljande konstruktion och låt honom
ensam stiga fram som ung person i sin tids kostym. Den lille sjuårige
prinsen har modellerats i lång syrtut, väst och kortbyxor med en trekantig
hatt i högra handen och värja vid sidan, i en älsklig statyett av samme
Bouchardon. Här möter oss icke en opersonlig barngestalt utan ett graciöst
porträtt av en liten brådmogen rokokokavaljer. Skulpturen är målad, dess
färger i blått, vitt och guld ha rokokons utsökta charm. Ungefär samma
ålder har prinsen i Gustaf Lundbergs pastellporträtt på Drottningholm,
vilket i en av rokokon älskad teknik framställer Gustav III :s barnsligt
runda drag i ljusa, lätta färgtoner.

Gustaf Lundberg lärde pastelltekniken i Paris och han kom att vistas
där närmare tre årtionden (till 1745). Det var av sådana mästare som
Rigaud, Largilliére, De Troy m. fl. Lundberg lärde sig den spirituella
människoskildringens, den precisa teckningens och den behagfulla
koloritens olika konstgrepp. Mest avgörande för hans utveckling blev dock
bekantskapen med den venetianska pastellmålarinnan Rosalba Carriera,
som i Paris väckte ett oerhört uppseende genom sin skicklighet att hantera
pastellkritorna. Han lärde sig bemästra dagerspelet över ett ansikte, ljusets
lek med spetsar och sammet, glansdagern på en kind, glimten i ett livligt
öga. Lundbergs inval i franska akademien (1741) hade ägt rum genom
Carl Gustaf Tessins förmedling. Denne skattade Lundberg mycket högt,
han satte i sina förteckningar samma värde för Lundbergs pasteller som
för berömda franska målares. Konstnären tackade sin beskyddare genom
att lägga ner allt sitt kunnande i de utsökta pastellporträtten av Tessin och
hans grevinna Lovisa Ulrika, född Sparre, och i ett flertal porträtt av
släktens medlemmar (se bd 6).

I Gustaf Lundbergs konstnärsöde komma så många fransk-svenska
drag till synes, att han i vår skildring får åskådliggöra typen hos en hel
grupp av i Frankrike studerande och under längre eller kortare tid
verksamma porträttmålare. Lorens Pasch d. y:s väg från faderns verkstad

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/7/0401.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free