Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
mot kristendom och
kyrka, men med
romantikens nyvaknande
känsloliv följer religiös förnyelse
utefter hela linjen, och
Sverige får en stor
psalmdiktare och predikant i
Wallin. En fattig
dalapojke, som fick kämpa sig
fram till ställning och
berömmelse, en tung och
kraftig natur, vars
tärande melankoli alls inte
hindrade en mångsidig,
outtröttlig verksamhet; få
vittra personer ha som
han fått deltaga i
offentligt liv, och yttre och inre
ro fick han egentligen
aldrig. Wallins vittra storverk
är ju vår svenska
psalmbok av 1819, som upptog
det gamla kärnfulla, av
ingen platt
förståndsmäs-sighet urvattnade
sångsättet och slog an en stor
ton, som alla förstodo.
Otryckt efter honom låg den väldiga dikten »Dödens ängel», som lär ha
inspirerats av koleraepidemien 1834, en dikt, där alla lagens åskor dundra
och där slutet stiger ännu högre, stiger så högt upp i det sublima, som
svensk dikt överhuvud har nått — när dödsängeln ej längre står med
nedvänd och släckt fackla:
»Jag facklan vänder —-
och i detsamma
den återtänder
vid livets flamma,
och blandar, evig seraf, min ton
i eder lovsång vid ljusets tron.»
»Ryttmästare von Scheven, värjande sig emot kraf», var
den illa kända procentare, som C. J. L. Almqvist
misstänktes ha velat förgifta med arsenik och för vilken
misstanke han måste fly ur landet 1851. Öknamnet »Siggesta
busen» hade han ärvt frän flera tidigare ägare till
Siggesta.— Karikatyr, i litografi av F. Tollin. Nationalmuseum.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>