- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 8. Karl Johans-tiden /
219

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

En kulturhistoriskt ytterst betydelsefull händelse i konstens värld under 1800-talets början
var det litografiska tryckförfarandets, »stentryckets», uppfinning. Det innebar
möjlighet till billiga och förhållandevis exakta reproduktioner, som i varje fall kommo originalen
betydligt närmare än de avsevärt dyrbarare kopparsticken. Vårt första stentryckeri —
anlagt av Ludvig Fehr och Karl Muller ■— började sin verksamhet (huvudsakligen med
nottryck) dr 1818; några år senare begav sig Carl von Scheele (jfr bild d sid. 84 och pl. vid
sid. 244) till Tyskland, där han i Munchen studerade den nya trycktekniken under dess
uppfinnares, Alois Senefelders, egen ledning för att vid sin hemkomst tillgodogöra sig
lärdomarna. Redan sd tidigt som 1811 experimenterades det emellertid i vdrt land med
litografiskt tryck — några märkliga och unika blad (av okänt ursprung) i Kungliga
bibliotekets samling äro minnen och resultat från »lithograph. försök febr. 1811», alltså föga
mer än ett tiotal dr yngre ån de äldsta, i Tyskland framställda litografierna.

sista stora uttryck i Gustav III :s stod, omtalad i ett föregående band.
I själva verket uttrycker denna bild i en sista, uppblossande syntes
hela det utlöpande 1700-talets stil. Även teaterdraget kommer fram,
men på ett värdigt och behagfullt sätt, och Apollo-betoningen gör bilden
ingalunda mindre övertygande som symbol. Ett sannare monument över
en kung och hans tid kan svårligen tänkas.

Politiska tilldragelser, ödesdigra för vårt land, markerade med
smärtsam tydlighet, att ridån gått ned för det gustavianska praktskådespelet.
Endast ett par veckor efter invigningsfanfarerna kring det monumentala
verket på Skeppsbron inföllo ryska trupper i Finland. Den lagerkvist, som
Sergel givit sin kungagestalt i handen, verkade ej längre som ett segertecken
för de svenska fanorna.

Med antagandet av den nya regeringsformen efter statskuppen 1809 föll
enväldet, som konstnärerna egentligen ej haft grund att klaga på. Den nya
tiden var sparsam i fråga om anslag till konsten men den ville vara opartisk
i fördelningen och kom därvid att i sin demokratiska iver uppmuntra många

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/8/0253.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free