- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 8. Karl Johans-tiden /
232

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

romantik; hit hör bl. a. det hermafroditiska i naketfigurerna, känt särskilt
från fransk konst.

I sina teckningar (se pl.) och i vissa icke alltför slickade porträtt (se
exempelvis pl. vid sid. 32) röjer Westin stora naturgåvor. Men lustigt nog
uppskattade den litterata samtiden mindre hans porträtt än hans »högre»
kompositioner.

Riktig var onekligen fosforisten Hammarskölds anmärkning mot
»färg-bjärtheten» i Westin-porträtten, även om han härmed ej direkt syftat på
»professor Westins människofärg», beryktad i akademiundervisningen långt
framåt. Men »affektationen», som anmärkaren också fann i dessa porträtt,
borde han egentligen med större framgång kunnat söka i konstnärens
allegoriska och mytologiska målningar samt hans altartavlor, alla dessa för
tidssmaken tillrättalagda, ideala kompositioner, som skaffade Westin
anseende såsom Rafaels och Correggios jämlike. Ett prov på den Westinska
fantasiflykten meddelas här i bild: den tidstypiska allegorien över en
Teg-nérstrof, åsyftande kronprins Oskars trolovning.

Ännu mera svårnjutbart för eftervärlden blir dock tidens »sublima»
måleri, då teknisk oskicklighet sällar sig till »ädelheten». Så är fallet med
väggmålningarna i lanterninsalen på det lilla lustslottet Rosendal på Djurgården,
vilket ger ett koncentrat av hela Karl Johans-stilen i arkitektur, möbelkonst,
ornamentik och bildkonst. De åsyftade målningarna äro utförda av den
äldste bland akademiprofessorerna, dekorations- och historiemålaren
Emanuel Limnell, tio år äldre än Fahlcrantz och ofta kallad »Gubben». Här
har denne särdeles naivt och i en intetsägande, blek färgskala skildrat en
rad märkvärdigt sälla varelser, samlade till olympisk fest. Alla ömtåliga
kroppspartier äro omsorgsfullt dolda. Blomsterströende genier med kostliga
vingar jämte en ovanligt rik sortering poseidongafflar försköna ensemblen.
— Detta har numera blott intresse som tidsdokument, liksom greve Hjalmar
Mörners götiska asafris på guldgrund i Röda salongen sammastädes.

PLANSCH Å MOTSTÅENDE SIDA. Redan som kronprins hade Karl Johan förvärvat det
gamla skogvaktarbostället Rosendal pä Djurgården; där lät han, inspirerad av Gustav Ill:s
Haga, åren 1823—27 uppföra det nuvarande slottet (jfr vignettbilden till detta kapitel),
ritat av tidens ledande arkitekt, Fredrik Blom. Vid det lilla lustslottets inredning och
utsmyckning, som alltigenom utformades i den stil, som lånat sitt namn av Rosendals
byggherre, voro epokens ledande män på innerdekoreringens, måleriets och möbelkonstens
områden i arbete. Nu ett välordnat museum, är Rosendal ett helt litet kompendium över
Karl Johans-stilen. Bilden är ett foto från lanterninsalen på slottet; den målade
utsmyckningen är ett verk av akademiprofessorn E. Limnell.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/8/0270.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free