- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 8. Karl Johans-tiden /
256

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

byggt det vackra slottet Stjärnsund (vid Askersund), som Karl Johan
inköpte, och nu uppfördes efter Sundvalls ritningar Carolina rediviva
(bild se sid. 129) i Uppsala, vars våning var anordnad som en väldig
receptionssal.

Den förnämsta kungliga byggnad, som under Karl Johans tid
uppfördes, är det kungliga lustslottet Rosendal, som har fasaden upplivad av
framspringande partier (risaliter) samt en lanternin över kupolen. Dess
arkitekt var Fredrik Blom, en tid chef för överintendentsämbetet; han
förskönade även Stockholm genom byggnader på Skeppsholmen, med den
runda panteonliknande kyrkan på höjden. Hans namne Carl Gustaf
Blom-Carlsson blev ävenledes en typisk representant för Karl Johans-stilen, som
också präglar hans byggnader, t. ex. landshövdingeresidenset i Växjö och
det närbelägna slottet Huseby. Ännu mer betydande blev Per Axel Nyström,
som under den senare Karl Johans-tiden var den mest anlitade arkitekten
även vad inredningar beträffar. Liksom Fredrik Blom visade han sig
mottaglig för de historiska strömningarna inom arkitekturen, och vi skola
därför återfinna honom under nästa kulturperiod.

Även den inre dekoreringen blev under Karl Johans-tiden mera strängt
klassicerande och mera symmetrisk än under den gustavianska perioden;
den avspeglar ofta den yttre arkitekturens stenformer. De ljusa tonerna
överväga med nyanser i grått (»pärlgrått»), ljusrött eller ljusblått. Större
gemak indelas av tunna pilastrar och konsolfriser etc. I dörröverstyckena
överväga klassiska scener. Speglarna infällas gärna i väggen men få rikt
gyllene ramverk; och förgyllning är för möblerna ytterst karakteristisk.
De krigiska motiven, för Napoleonstiden så betecknande, uppträda i
romerska former. Fantastiska djurfigurer upptagas också, men i sträng
stilisering, gripar, hermer med hästfötter, sfinxer m. fl. I beslagen bli
lejonmasker, med ring i munnen, vanliga. Bland växtmotiven framträder
palmetten samt rosetten i stjärnform eller andra stränga linjer. Lyran blir
betecknande (under den äldre empiretiden) både som dekoration och som
fritt stöd — tiden var ju lyrisk och musikalisk.

Mahogny, i faner, med beslag av brons eller förgyllt trä, förhärskar

PLANSCH Ä MOTSTÅENDE SIDA. Ett nytt slott uppfördes på Sperlingsholm i Halland
under 1800-talets början och fullbordades 1812. Byggnadens mittparti är markerat av en
kolonnad på en trappavsats, flankerad av egyptiska sfinxfigurer. Den runda salen i
övervåningen var musikrum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/8/0302.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free