Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Hos en musiklärarinna i Stockholm på 1840-talet — mamsell Josabeth Sjöberg,
undervisande i piano- och gitarrspel samt sdng. Hennes besökare på den av henne själv ritade
bilden (jfr sid. 373) är denna gång inte en elev — det år hennes gode vän tecknaren,
litografen, journalisten, skandalmakar en m. m. Ferdinand Tollin, av vars många
Stock-holmsbilder åtskilliga äro återgivna i detta band (exempelvis sid. 42, 45 och 357); med
anledning av konungens nyss timade frånfälle är Tollin, sin hänsynslösa rabulism och
sitt hetlevrade hat mot de styrande till trots, sorgklädd i frack och vit halsduk, hög hatt
och svarta handskar, vilka senare han placerat på mamsell Sjöbergs klaver, medan käpp
och galoscher stå kvar vid dörren och överrocken hängts på kakelugnsspjållet. — Akvarell
1844. Stockholms stadsmuseum.
livstid utförda också i utlandet och beundrade som speciellt representativa
för svensk musik.
Lindblad och Josephson nöjde sig på det hela med att återge idyllen,
de ha bägge föredragit den musikaliska akvarellen, och nådde icke lika
starka effekter, när de med djärvare penseldrag försökte sig inom större
former. Söderman skrev visserligen briljant klingande orkestermusik som
exempelvis uvertyren till »Orleanska jungfrun», men även han var dock
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>