- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 9. Vid 1800-talets mitt /
87

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Av den ursinnighet, med vilken man från statskyrkohdll fördömde Boströms kamp mot
djävulstro och helvetestära, kunde man vara frestad att tro, att dessa lärobegrepp voro
centrala och fullkomligt oumbärliga för kyrkan och hennes förkunnare. Ännu värre var
för resten förbittringen inom de frireligiösas led, och där ha måhända också de krassaste
svavelpredikanterna varit att söka. Den Boströmska aktionen — den svenska filosofiens
hittills kanske viktigaste kulturhistoriska insats — var betydelsefull därför, att den kraftigt
röjde upp med de grövsta formerna av djävulstro och helvetestära och banade väg för
den tanken, att man icke behövde vara en hedning eller fritänkare i vulgär mening bara
därför, att man icke omfattade tron på djävulen och helvetet i vedertagen mening eller
andra tidsbestämda dogmer. Det dröjde icke länge, förrän både kyrkan och den
idealistiska filosofien funno, att de icke voro fiender, utan att de båda hade gemensam front mot
den anstormande materialismen och naturalismen, och många både kristna lekmän och
präster ha varit starkt gripna av Boström och Viktor Rydberg. En direkt positiv betydelse
fick äntligen kraftmätningen mellan Boström och ortodoxien därigenom, att den störde den
kyrkosömn och stela dogmatism, som härskade på många håll och av vars yttre
apparition en med Boström samtida litograf här gett en elak bild — i längden var det dåsiga
lugnet säkerligen farligare för kyrkan än en Uppsalafilosofs »anmärkningar». — »Amen,
amen i Guds namn . . .! Ja.» Litografi av A. C. Wetterling. Kungliga biblioteket.

människans väg mot den högsta fullkomligheten, som även bestämmes som
den eviga saligheten, genomlöper hon många olika utvecklingsstadier. Men
den innersta drivkraften till hennes utveckling är människans eviga idé hos
Gud. Varje människa är nämligen till sitt sanna väsen en idé hos Gud.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:04:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/9/0105.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free