Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Med skissblock, blyerts och färglåda gingo Dusseldorfepokens konstnärer ut i bygderna
och avtecknade i bondgårdar och lekstugor, i kyrkor och gillessalar och verkstäder vad
de funno intressant och värt att bevaras i bild — endast en bråkdel av dessa skisser, som
övervägande hade karaktären av anteckningar för minnet, kommo sedan till användning
vid ateljéarbetet i olja. — Här se vi en av dessa konstnärer i arbete i en skånsk bondstuga
i närheten av Kullen: »Det är Winge som sitter mitft] emot mig och ritar. Bgt N. 1869*
— Nordenberg gjorde sammaledes, och ur en av hans skissböcker är bilden tagen.
DlTSSELDORFSKOLAN
OCH KARL XY:S KONSTNÄRSKRETS.
AV AD. ANDERBERG.
I centrum för konstutvecklingen stod alltjämt vid 1800-talets mitt
Målare- och bildhuggareakademien i Stockholm, men resorna till utlandet
hade åter börjat tilltaga, och nu blev det icke blott Paris och Rom som
lockade svenska konstnärer utan en ny, tysk konsthärd, Dusseldorf.
På tronen satt då Oskar I, vilken liksom fadern visade ett livligt
intresse för konsten och dess utövare. Han hade t. o. m. själv i yngre
år sysslat med pensel och palett och gjort studier direkt efter naturen. Ett
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>