Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
lige koloristen bland skaran, med
en stundom nästan impressionistisk
penselskrift. Hans figurscener, som
ibland svälla ut till bullersamma
kermesser, vittna härom. Hans
stillebenmåleri med blommor och
grönsaker, frukter, fiskar och flaskor är
det ej minst fascinerande inslaget i
detta ännu ej efter förtjänst
uppskattade konstnärsskap. Den
försynte Kilian Zoll, Marcus Larsons
gode vän och av denne mer än
lovligt utnyttjad, kom även dit under
sitt korta liv. Nationalmuseums lilla
målning »Midsommardans i
Rättvik» är signerad 1852, året för hans
ankomst till Diisseldorf. Den visar,
hur intensivt han kunde leva sig in
i en stämning och ett
händelseförlopp. Färgen lyser och spelar i varje
penseldrag som ett väl avstämt
ackompanjemang till musikens
dansrytmer. Vissa av Zolls interiörer,
hans utomordentliga små barnbilder
och landskapsskisser (bilder se sid. 37, 41, 163, 215, 253, 279, 293, 297, 319
och pl. vid sid. 220 och 256) visa hän på rika utvecklingsmöjligheter, som
bortgången vid jämförelsevis unga år avbröt.
Invasionen av svenska konstnärer till Diisseldorf antog med åren allt
Gården Gåvetorp i Småland var en sorts
vallfartsort för unga konstnärer; den ägdes av
officeren, sedermera kammarherren Uno
Angerstein, själv en av 1800-talets många
militära konstnärsdilletanter, starkt
konstintresserad och känd bl. a. som mecenat och
stiftare av Växjö konstförening, den äldsta i
landsorten. De gästande konstnärerna
stannade som »kavaljerer» ofta långa tider på
Gåvetorp, och här sågos bl. a. Kilian Zoll,
Pehr Wickenberg, Marcus Larson, Nils
Mandelgren och Bengt Nordenberg. Det är den
sistnämnde, som vid ett sådant besök å ovan
återgivna tuschteckning porträtterat den unge
»Kilian Zoll under arbete 1851 pd Gåfvetorp».
I skissbok. Kulturhistoriska museet, Lund.
PLANSCH Å MOTSTÅENDE SIDA. Kilian Zoll torde ha hört till de flitigaste arbetarna
i konstens vingård. Han genomvandrade vårt land från norr till söder, avtecknande och
skisserande allt han såg av intresse. Tusentals skissblad äro ännu i behåll från dessa
hans studiefärder; åtskilliga ingå bland illustrationerna i detta verk. Hans produktion i
olja är åven omfattande. Särskilt upptog interiörmåleriet hans tid. Hans barnbilder äro
ofta betagande och närma sig, som i det här reproducerade arbetet, ej sällan den verkligt
stora konstens gränsmarker. Pd den svenska konstutställningen i Paris dr 1929
betecknades detta tjusande lilla verk (formatet är endast 3iy,22 cm.) som ett av samlingens
mest vägande nummer, och man nämnde Zoll som fullt värdig att ställas vid sidan om
den tyske klassikern Runge. — »Två barn». Oljemålning 1848. Malmö museum.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>