- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 9. Vid 1800-talets mitt /
403

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

rättat och står där ännu.

Till och med allmogens
barn i Östergötland, vilka
förmodligen i staden varit
med på ett sådant
spektakel, läto falla sig in att
ibland sig på landsbygden
inrätta något dylikt».

Bland de sällskap, där
amatörspektakel oftast
gå-vos, var Auroraorden, där
Strindbergs farfar,
krydd-kramhandlanden och
stadsmajoren Zacharias
Strindberg, var
stormästare. Ett annat sällskap,
som lade an på alt
utveckla sina medlemmars

praktiska teaterintresse, bar namnet Thalia (instiftat 1835); inom detta
intog sidenkramhandlanden Personne, fader till den store skådespelaren Nils
Personne, en ledande plats och räknades bland samfundets bästa sceniska
krafter. Ett annat samtidigt instiftat sällskap var Polymnia, där man lade
an på att spela stora saker som Oehlenschlägers tragedier m. m. Inom detta
sällskap framträdde flera betydande förmågor, vilka sedermera övergingo
till den kungliga scenen, bl. a. Collberg och Hyckert. Det var också vid dess
föreställningar, som den blivande teaterchefen presidenten Pehr
Wester-strand gjort sina första lärospån i fråga om praktiskt teaterarbete.

Societetsherrar spela »sällskapsteater» i Stockholm i
februari 1845: greve A. Ehrensvärd, baron A. Mannerheim,
F. von Dardel och O. Björnstjerna i en scen i Molieres
»Les précieuces ridicules». •—- Tuschteckning av F. von
Dardel. Privat ägo.

DEN PSYKOLOGISKA KARAKTERISTIKEN. E. M. SWARTZ.

ELISE HWASSER M. FL.

Under de tidigare decennierna av 1800-talet hade som redan antytts
repertoaren på Stockholms teatrar riktats med mycket nytt litterärt
material, men alltjämt var det en diktare, den störste av alla, som icke lyckats
göra sig gällande i tillbörlig omfattning: Shakespeare. Delvis berodde detta
på att kritiken länge hade svårt att riktigt fatta hans storhet — uppförandet
av »Othello» vårsäsongen 1827 framkallade en hetsig presspolemik, varvid

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:04:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/9/0493.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free