- Project Runeberg -  Berättelser ur svenska historien / 38. Fredriks regering. H. 8. Konung Fredrik och hans sednare samtida, rikets inre styrelse 1743-1750 och konungens död /
87

(1823-1872) Author: Anders Fryxell With: Otto Sjögren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Katolicismen gjorde under denna tid några
försök att intränga i landet; men blef genast
tillbakavisad. Hos svenska folket och i synnerhet bland
dess lägre samhälls-klasser fortlefde ännu mot nämnde
bekännelse den häftiga, stundom orättvisa förbittring,
som blifvit alstrad af förra tiders
reformations-strider. En dag, våren 1746, när katolsk gudstjenst
hölls i österrikiska beskickningens hus, infunno sig
derutanför en hop sämre och löst folk, som skuffade
dit inträdande personer, kallade dem katolska hundar,
och stående dels i kyrkdörren dels utanför på gatan,
härmade och hånade deras gudstjenst, sång och
kyrkobruk.

Till följe af tidens friare forskning och tillika
genom bekantskapen med utländska författares
skrifter hade rationalism och fritänkferi insmugit sig hos
många de högre samhällsklassernas medlemmar och
tillika hos en och annan vetenskapsidkare; och man
ville veta, att Lovisa Ulrika med sin beundran för
Voltaire lutade åt samma håll. Sådana personer
höllo sig dock under närvarande tidskifte tämligen
stilla och utöfvade icke någon betydligare inverkan
på den stora allmänheten.

Mer ingripande blef herrnhutismen, så kallad
efter det i Tyskland belägna godset Herrnhut (ordet
egentligen Herrnhuth betyder Guds vård), som blef
trossamfundets förnämsta tillhåll. Stiftaren, godsets
egare, grefve Zinzendorf, var rik, lärd, from, mild,
sjelf-uppoffrande och så upptänd af nit att utbreda
kristendomens lära bland hedningarna och kristendomens
anda bland de kristna, att få hans likar hafva funnits.
Han verkade ock mycket godt, och hans anda verkar så
än i denna stund. Men för att i högre grad lyckas,
dertill saknade han nog rika själsegenskaper. Hans
tankar och tal, hans skrifter och psalmer, ehuru
genomträngda af kärlek och värma, ledo dock
alltför ofta af oredigt innehåll, misslyckade bilder och
sjuklig känslighet, ofta ock af en mycket ensidig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:19:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svhistfry/38/0095.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free